Zandweg 20a, 4416 NB, Kruiningen, Nederland
+31 (0)113 700266
info@hardemanmotorsport.nl

Porsche 996 911: licht vliegwiel, sportieve koppeling en IMS lager

Porsche 996 911: licht vliegwiel, sportieve koppeling en IMS lager

De Porsche van Wouter Karssen van www.autoblog.nl is bij ons op visite geweest. “Vervangen is upgraden”, aldus Wouter. Nou, daar weten wij wel raad mee! Het zware originele dubbelmassa vliegwiel geeft veel comfort maar het is stiekem niet zo sportief. Door een lichtgewicht vliegwiel te monteren komt er tijdens acceleratie meer vermogen bij de wielen terecht en zo wordt de auto daadwerkelijk sneller. (minder drive-train-loss) De respons van de motor wordt tevens beter omdat deze makkelijker in toeren klimt en zakt. Dit is een voordeel bij tussengas en er is minder kans op lock-up van de achterwielen met terugschakelen.

De 911 van Wouter Karssen op de brug.

Enkelmassa vliegwiel en gedempte koppeling

Aluminium vliegwiel met staal aanloopvlak

Het standaard vliegwiel van een 996 911 is op de GT3 (RS) na altijd een dubbel massa vliegwiel. Deze vliegwielen bestaan uit twee schijven die ten opzichte van elkaar kunnen draaien. En in het draaien ten opzichte van elkaar gedempt of opgevangen worden door veren. Na langdurig gebruik neemt de kracht van deze veren af en bij verhoogd vermogen kunnen ze niet meer genoeg dempen. Ook kan er speling ontstaan in de geleiding van deze beweging. Dan is zo’n vliegwiel aan vervanging toe.

Organische geveerde koppeling met sportieve drukgroep

Dubbelmassa vliegwielen zijn lastig lichter te maken. Bij een enkelmassa vliegwiel is dat aanzienlijk makkelijker. Om toch een vorm van demping te houden voor de aandrijflijn raden we aan een enkelmassa vliegwiel te combineren met een gedempte koppeling. Clutchmasters heeft daarin een enorm aanbod van gedempte platen voor veel verschillende modellen zodat de stap naar enkelmassa niet problematisch hoeft te zijn. Daarnaast bieden ze ook veel verschillende frictie materialen voor verschillende soorten gebruik en vermogen.

IMS lager

Nieuwe IMS lager kit

Als het vliegwiel eraf is biedt dit meteen toegang tot het IMS lager. Dit is een zwak punt bij de 996 dus hebben wij dit uit voorzorg vervangen. Dit lager kan door gebrek aan smering vastlopen met verdere schade als gevolg. Het nieuwe lager is ‘double row’ (meer kogels) en heeft daardoor een hoger draagvermogen.

De bak zonder vliegwiel (en koppeling); onderaan is het gat te zien waarin het IMS lager wordt geplaatst

Kijk hier het verslag van autoblog over deze upgrades: https://www.autoblog.nl/nieuws/wouters-porsche-996-nieuwe-koppeling-en-vliegwiel-3327332, of bekijk het filmpje op youtube hieronder:

Video:

Zoekt u een vliegwiel (op maat), een sportieve koppelingset, sper differentieel of wilt u ook uw IMS lager laten vervangen? Neem contact op voor de mogelijkheden.