Zandweg 20a, 4416 NB, Kruiningen, Nederland
+31 (0)113 700266
info@hardemanmotorsport.nl

Preload sper

Een preload sper is onze verzamelnaam voor statische sper differentiëlen, statisch in de zin dat de hoeveelheid sper onder alle omstandigheden hetzelfde blijft. Behalve bij het veranderen van de olie zal het sper altijd het zelfde zijn. Dit type sper word het liefst afgesteld op een hoeveelheid sper die er net voor zorgt dat de wielen op een parkeer terrein zonder geluiden een eigen snelheid kunnen draaien, maar ook net de weerstand geeft die de auto grip geeft in gladde situaties.

In de werking is dit een open differentieel, maar dan met een 1 of meer sperplaten die weerstand geven op het differentiëren. Dit is een applicatie die eigenlijk alleen voor licht off-road werk en dagelijks gebruik in situaties met weinig grip werkt. Omdat het sper bijvoorbeeld 90nm weerstand heeft bij stationair rijden, maar ook bij volgas accelereren. Dit sper word dan ook veel toegepast in amerikaanse auto’s zoals verschillende mustangs en 4×4’s, maar we zijn het ook tegen gekomen in de Toyota Supra, Mazda MX5 (Onder de naam Tochigi Fuji super LSD en later op de 2.0 MX5 ND als torque sensing Super-LSD) en oude modellen van Mercedes.

Functioneren

Voor motorsport en sportief rijden is het helaas niet afdoende (of in ieder geval niet ideaal) omdat zodra er meer dan 90nm per wiel op het differentieel word losgelaten, dan zal het extra koppel alsnog de weg van de minste weerstand zoeken zoals bij een open differentieel en 90nm is relatie weinig koppel om 1 wiel meer aan te drijven, plus het andere wiel kan dan makkelijk overweldigt worden door het koppel wat er naar toe gaat. Een platensper of torsen zal efficiënter meer grip geven omdat deze afhankelijk van de situatie harder of minder hard zullen sperren en zo minder onderstuur geven en meer grip (*Wanneer goed afgesteld), daarnaast is vooral een platensper ook veel beter voorspelbaar omdat het niet, zoals een preload en torsen sper, afhankelijk is van de weerstand van beide achterwielen.

Voordelen

Het grote voordeel van dit systeem is echter wel dat het aanzienlijk voordeliger is om te maken als andere type sper differentieel. Zo zijn er ook kits beschikbaar die je open differentieel ombouwen naar dit type sper. Zoals Phantom grip of Racing diffs. Wat deze sets doen is door middel van veertjes, druk zetten op de uitgaande assen/tandwielen. Dit zorgt voor een statische weerstand. Dit is wellicht de goedkoopste manier om sper te genereren, maar daarmee ook wel een van de minst goed werkende, daarnaast is installatie wel eens vrij lastig omdat er slijpen of afdraaien aan te pas komt. Ook heeft dit type sper over tijd revisie nodig, iets wat niet mogelijk is op een lsd-conversie kit.

Uiteraard kunnen we u ook voorzien van installatie van deze type differentieel.