Zandweg 20a, 4416 NB, Kruiningen, Nederland
+31 (0)113 700266
info@hardemanmotorsport.nl

BMW F8* M2, M3 en M4

De F80 serie BMW M modellen staan bekend om hun snelheidspotentieel. Turbo motoren waar weel vermogen uit te halen is, lichtgewicht onderdelen, in een auto die zelf niet super licht is door allerhande comfort functies en een vrij groot chassis. Dit zorgt voor een aandrijflijn die behoorlijk op de proef gesteld kan worden. We hebben inmiddels ervaring met versleten lagers, slecht presterende of gebroken sperren en trillingen in de aandrijflijn.

M2 CS, misschien wel het leukste wat BMW ooit gaat maken?

Het BMW E-diff (BMW Active M differential) is een platensper wat word aangestuurd door een electro motor afhankelijk van snelheid stuuruitslag en wielslip zijn sper aanstuurt (Lees: de koppeling in het sper harder of minder hard aandrukt). Als je er goed op let zal je merken dat deze altijd net wat later en minder alert is als een platensper en voor motorsport en drift gebruik niet die ultieme performance heeft die je van een goed platensper gewend bent. Zo gebruikt BMW zelf in de Motorsport een drexler platensper, al kan dit ook door de regelementen bepaald worden.

Voor display open gemaakt M4 differentieel

Een ander nadeel van dit sper is dat het dichtgelast is en daardoor niet reviseer-baar, in principe. Hier hebben we verschillende oplossing voor beschikbaar:
– Aanpassing met chromoly CNC-gefreesd deksel voor een reviseer-baar sper. Hier lossen we ook problemen met speling van de korte flens mee op. (Er kunnen over tijd nieuwe sperplaten geplaatst worden zonder te hoeven slijpen en lassen)

Hardeman Motorsport E-lsd deksel


– Installatie van een OS Giken superlock platensper. (Sterker, betere performance, betere duurzaamheid omdat revisie niet meer nodig is. Electro motor moet uitgeschreven worden)

OS Giken superlock voor BMW F series M2, M3, M4


– Installatie van een Drexler platensper (Sterker, betere performance, heeft drexler aandrijfassen nodig voor installatie. Electro motor moet uitgeschreven worden)

Dat bij sportief gebruik het differentieel te veel slip toe laat zien we bijvoorbeeld bij dit M2 sper waarbij er zoveel snelheidsverschil tussen het zonnetandwiel en de behuizing is gekomen, dat het stalen plaatje wat zich daar tussen bevind gesmolten en verpulvert is. Conversie naar een reviseerbaar sper is dan de goedkoopste manier om dit te verhelpen, de andere optie is namelijk een compleet nieuw differentieel

M2 gesmolten aanloopschijf

Naast aanpassingen en revisie van het sper kunnen we ook het differentieel reviseren. Daarbij worden de lagers en keerringen vervangen, het diff goed schoon gemaakt (Er komt redelijk wat troep uit deze type platensper), ontroest en volgens fabriek specificatie afgesteld. Eventueel met montage en olie onder de auto beschikbaar.

Daarnaast is de cardanas en de koppeling van de cardanas naar het differentieel wel eens een punt van aandacht, we kunnen voorzien in een revisie van de cardanas, aanpassing van carbon naar staal of andersom. De carbon as is gevoeliger voor trillingen in de omliggende delen, maar kan directer het vermogen overbrengen en is door zijn lagere gewicht sneller op tempo.

Daarnaast kunnen we het differentieel strakker in het subframe hangen met urethaan en aluminium bussen om te veel kantelen van het differentieel te voorkomen.

Neem contact op voor details, prijzen en planning.

nl Dutch
X