Zandweg 20a, 4416 NB, Kruiningen, Nederland
+31 (0)113 700266
info@hardemanmotorsport.nl

BMW F8* M2, M3 en M4

De F80 serie BMW M modellen staan bekend om hun snelheidspotentieel. Turbo motoren waar weel vermogen uit te halen is, lichtgewicht onderdelen, in een auto die zelf niet super licht is door allerhande comfort functies en een vrij groot chassis. Dit zorgt voor een aandrijflijn die behoorlijk op de proef gesteld kan worden. We hebben inmiddels ervaring met versleten lagers, slecht presterende of gebroken sperren en trillingen in de aandrijflijn.

M2 CS, misschien wel het leukste wat BMW ooit gaat maken?

Sper differentieel/Active M differential

Het BMW E-diff (BMW Active M differential) is een platensper wat word aangestuurd door een electro motor afhankelijk van snelheid stuuruitslag en wielslip zijn sper aanstuurt (Lees: de koppeling in het sper harder of minder hard aandrukt). Als je er goed op let zal je merken dat deze altijd net wat later en minder alert is als een platensper en voor motorsport en drift gebruik niet die ultieme performance heeft die je van een goed platensper gewend bent. Zo gebruikt BMW zelf in de Motorsport een drexler platensper, al kan dit ook door de regelementen bepaald worden.

Voor display open gemaakt M4 differentieel

Een ander nadeel van dit sper is dat het dichtgelast is en daardoor niet reviseer-baar, in principe. Hier hebben we verschillende oplossing voor beschikbaar:
– Aanpassing met chromoly CNC-gefreesd deksel voor een reviseer-baar sper. Hier lossen we ook problemen met speling van de korte flens mee op. (Er kunnen over tijd nieuwe sperplaten geplaatst worden zonder te hoeven slijpen en lassen)

Hardeman Motorsport E-lsd deksel


– Installatie van een OS Giken superlock platensper. (Sterker, betere performance, betere duurzaamheid omdat revisie niet meer nodig is. Electro motor moet uitgeschreven worden in de computer of we bieden een E-diff bypass aan voor de conversie naar een platensper.

OS Giken superlock voor BMW F series M2, M3, M4


– Installatie van een Drexler platensper (Sterker, betere performance, heeft drexler aandrijfassen nodig voor installatie. Electro motor moet uitgeschreven worden of onze e-diff bypass gebruiken)

Dat bij sportief gebruik het differentieel te veel slip toe laat zien we bijvoorbeeld bij dit M2 sper waarbij er zoveel snelheidsverschil tussen het zonnetandwiel en de behuizing is gekomen, dat het stalen plaatje wat zich daar tussen bevind gesmolten en verpulvert is. Conversie naar een reviseerbaar sper is dan de goedkoopste manier om dit te verhelpen, de andere optie is namelijk een compleet nieuw differentieel

M2 gesmolten aanloopschijf uit een standaard sper

Differentieel revisie

Naast aanpassingen en revisie van het sper kunnen we ook het differentieel reviseren. Daarbij worden de lagers en keerringen vervangen, het diff goed schoon gemaakt (Er komt redelijk wat troep uit deze type platensper), ontroest en volgens fabriek specificatie afgesteld. Eventueel met montage en olie onder de auto beschikbaar.

Aangepaste eindverhouding – Kroonwiel en pinion

Aanpassing van de eindverhouding op de M2, M3 en M4 is beschikbaar. Voor een klant met een M2 CS Racing zijn we analyses begonnen voor een ideale eindverhouding. Standaard is dit 3,46 op elke F8x M, zelfs de CS racing. Op het circuit echter, worden daarbij vooral de 2e tot en met de 4e versnelling gebruikt, terwijl er 7 versnellingen beschikbaar zijn.

Standaard ideale schakelmomenten voor de F8x

Calculaties aan de hand van de S55 powerband en topsnelheden per recht stuk op het circuit laat zien dat met een hogere verhouding de 5e en 6e versnelling ook een rol kunnen gaan spreken en er per versnelling meer trekkracht is en dus meer acceleratie. Uit de verschillende analyses is gebleken dan een 4.10 daarbij de ideale combinatie vormt van maximale acceleratie vermogen en geen overload aan schakelmomenten.

Ideale schakelmomenten met een 4.10 eindverhouding op de F8x

Cardanas revisen en aanpassing

Daarnaast is de cardanas en de koppeling van de cardanas naar het differentieel wel eens een punt van aandacht, we kunnen voorzien in een revisie van de cardanas, aanpassing van carbon naar staal of andersom. De carbon as is gevoeliger voor trillingen in de omliggende delen, maar kan directer het vermogen overbrengen en is door zijn lagere gewicht sneller op tempo. De stalen as zijn minder duur en hebben vaak andere spie waardoor ze in veel gevallen niet direct uitwisselbaar zijn.

Differentieel ophanging – Diff lift kit.

Daarnaast kunnen we het differentieel strakker in het subframe hangen met urethaan en aluminium bussen om te veel kantelen van het differentieel te voorkomen.

Subframe bevestiging met urethaan en alu bussen.


We kunnen ook de Team Schirmer diff lift kit leveren en installeren, deze is aanbevolen voor circuit auto’s om te voorkomen dat de koelvinnen het asfalt raken en de assen in een optimale positie te brengen voor maximale vermogens overdracht. Deze lift kit bevat een beugel om een extra bevestigingspunt te gebruiken op het subframe waardoor het differentieel ook steviger bevestigd wordt.

Team Schirmer diff lift kit

Voor meer straat gerichte auto’s hebben we de Turner dubbele differentieel bevestiging op voorraad. Hierdoor hangt het differentieel steviger in het subframe waardoor scheuren van de standaard rubber bussen aanzienlijk minder kans heeft.

Turner M2, M3 en M4 dubbele diff ophang beugel uit 1 stuk aluminium en BMW originele update urethaan ophang bussen

Neem contact op voor details, prijzen en planning.

nl Dutch
X