Zandweg 20a, 4416 NB, Kruiningen, Nederland
+31 (0)113 700266
info@hardemanmotorsport.nl

Elektronisch geactiveerd platensper

E-diff, E-lsd, Active M Differential zijn onder andere de benaming voor dit type sper differentieel wat in veel sportieve modellen gebruikt wordt. De techniek achter dit type sper is in veel gevallen hetzelfde alleen in de afstelling kunnen grote verschillen zitten.

BMW’s Active M differential uit de F10 M5/M6 F8* M2, M3 en M4 en de M8

Werking:

Dit type sper heeft net zoals het viscose sper en het platensper een sperplaten koppeling om de mate van slip/verschil in wielsnelheid tussen het rechter en linker achterwiel te kunnen beperken. In dit geval is er echter geen mechanische activeren die afhankelijk is van koppel of wielslip, maar een elektromotor. Deze elektromotor draait 2 tandwiel aan die vrij van het differentieel kunnen draaien door middel van extra lagers tussen de differentieel klok en deze tandwielen. Door deze 2 parallel aan elkaar lopende tandwielen ten opzichte van elkaar te draaien zet het tandwiel via een set kogels en een oploop stuk af op de behuizing. Hoe meer deze afzet op de behuizing des te harder word er op de sperplaten gedrukt en dus gespert.

Jaguar’s E-diff uit de XKR(S) XFR(S) en XJR

Toepassing:

Het voordeel van dit systeem is dat de fabrikant precies kan aangeven wanneer het sper in welke mate geactiveerd moet zijn. Door middel van een set (ongeveer 6) stappen word er verschil gemaakt van geen tot redelijk wat sper. De computer bepaald aan de hand van verschillende kanalen van informatie, zoals gaspedaal stand, ABS informatie over wiel snelheden, stuurhoek en geselecteerde versnelling.

In de praktijk:

In theorie klinkt het natuurlijk helemaal perfect en in de F1 word ook gebruik gemaakt van dit type sper omdat je de ultieme controle hebt over je sper. In de praktijk merken we echter dat fabrikanten erg voorzichtig zijn waardoor er een compromis ontstaat in de werking van het sper. Men beperkt de hoeveelheid sper in 1e versnelling om om niet te veel stress in de aandrijflijn te krijgen, of de hoeveelheid sper is aan de lage kant om ten alle tijden te voorkomen dat het sper geluid maakt en temperatuur sensoren houden in de gaten of het sper niet te warm word en het sper word gedeactiveerd zodra deze te heet is.

Hierdoor en omdat je niet alle algoritmes van de computer kan voorspellen, zorgt dit er voor dat dit sper minder voorspelbaar is voor de bestuurder en dat deze OEM geleverde E-diffs niet altijd het maximum zijn in performance.

Nadelen kunnen zijn:

  • Performance erg afhankelijk van de afstelling
  • Meer delen en daardoor wat gevoeliger techniek
  • Erg duur om te vervangen en lastiger te reviseren
  • Niet zo betrouwbaar in werking als een mechanisch sper.

Heeft u problemen of geluiden uit uw E-sperdifferentieel of vind u de performance tekort komen kunt u met ons contact opnemen voor de opties voor uw auto. We bieden revisie en conversie naar mechanische sper differentiëlen aan.