Zandweg 20a, 4416 NB, Kruiningen, Nederland
+31 (0)113 700266
info@hardemanmotorsport.nl

BMW E81 tot en met E93

De eerste generatie 1 serie (E81, E82, E87, E88) en 5e generatie 3-serie (E90, E91, E92 en E93) delen voor een groot gedeelte hun techniek, onderstel, aandrijflijn etc zijn in veel gevallen uitwisselbaar, zelfs op de M modellen. Deze modellen hebben standaard van de fabriek al een erg stevig chassis en lekker directe besturing wat ze bij uitstek geschikt maakt voor motorsport of sportief rijden. Hieronder onze favoriete upgrades en onderhoud:

Sper differentieel:

We bieden voor alle modellen 1 serie (116i, 320d, 135i, 1m Coupe, M3 allemaal) een sper differentieel aan, prijzen voor het sper zelf beginnen bij 750,- voor een torsen sper, vanaf 1460,- heb je een platensper en 1499,- voor een OS Giken. Inbouw van het sper kost 175,- of is gratis in combinatie met differentieel revisie (Behalve voor de 135i met gelast kroonwiel). Neem contact op voor de details. Voor de 130i en 330i, by popular demand, hebben we een configurator: https://www.motorsportparts.nl/bmw/bmw-e90-93-e89z4/differentieel-en-bak/compleet-sperdifferentieel-bmw-330i-325i-323-188l

330i sper-differentieel met onze tussenplaat voor koelvinnen en een aftap plug:
Autoblog review over het sper differentieel op een 130i

M3 en 1M coupe differentieel

Het differentieel van de M3 en 1M Coupe is zeer robuust en kan goed over de 700pk verwerken. De sperklok in het differentieel is helaas een niet zo duurzaam GKN Visco geactiveerd platensper met een asymmetrisch ontwerp. Het probleem is dat deze platen over tijd slijten en daardoor de druk in het sper langzaam lager word. Zodra dit het geval is, (Doorgaans na zo’n 100.000 á 150.000 km) begint de auto te bonken. De korte steekas in het differentieel heeft kans om te bewegen en zorgt voor een vervelend geluid.

Aan de ene kant is dit een vervelende kostenpost, aan de andere kant een goede kans om gelijk een upgrade uit te voeren. Want een S65 heeft zijn vermogen vooral boven in de toeren en om hem daar te kunnen houden is een upgrade van het differentieel verhouding de beste manier. (zie: https://hardemanmotorsport.nl/algemene-informatie-sperdiff/aangepaste-differentieel-verhouding/)

E90 M3 DCT (Even de 7e versnelling buiten beschouwing gehouden) met een 3.45 verhouding verliest veel minder vermogen over het verloop van de versnellingen.

Naast de verhouding raden we ook aan het sper gelijk aan te passen. Het GKN M variable sper word aangeprezen als een heel goed sper dat van wel 0 tot 100% kan sperren. Dat is op zich heel mooi, alleen duurt het wel even voordat deze daar is en die actie begint pas als het te laat is en er al wielslip is. En meestal is dat moment dat je grip nodig hebt geen kwestie van een paar minuten of zelfs seconden. Zeker op het circuit, maar ook op de straat wil je gelijk grip.

Drexler GT platensper. Leverbaar in verschillende specificatis, van de originele M3 GT4 spec tot de straat specificatie met voordruk

Daarom bieden we vervangende sperklokken van de E39 M5 (ZF), OS Giken of Drexler aan. Dit zijn platen sper differentiëlen die dynamisch veel sterker zijn, maar ook duurzamer, zo zijn ze te reviseren over tijd, sterker door een symmetrisch ontwerp en gaan ze veel langer mee tussen die revisies door. Zie hier hoe deze sper differentiëlen zich met elkaar verhouden: https://hardemanmotorsport.nl/sper-differentielen-vergelijken/

Daarnaast is revisie na 20 jaar ook soms nodig, ook daar kunnen we bij helpen. Neem contact op voor details en prijzen.

Stabilisatorstang:

De stabilisatorstangen op heel veel modellen BMW zijn een beetje aan de dunne kant, maar die van deze 1 of 3 serie’s zeker op de achterkant zijn wel heel licht. Door vooral de achterkant een upgrade te geven kan de balans van je 1 serie een stap vooruit maken om uit de wat te veilige zone te komen die BMW er standaard aan mee geeft. Het lastige voor de achter stabilisator is wel dat die over het subframe heen loopt dus die moet daar voor gedemonteerd worden, we raden aan om het samen met subframe bussen te doen.

Draagarm en subframe:

Subframe rubbers zijn behoorlijk aan de zachte kant, daardoor kunnen ze vrij veel bewegen en als het subframe beweegt, dan verandert spoor en camber op de achteras, dat is niet goed voor de voorspelbaarheid van de auto. We raden dus aan om steviger, urethaan of alu bussen te gebruiken voor een beter in te schatten en strakker sturende auto. Diffbussen zijn het best gewoon van rubber om de kans op differentieel gehuil te voorkomen. Daarnaast kunnen draagarmen voor en achter uniballs gebruiken of verstelbare armen (Achter) om camber en spoor beter in te kunnen stellen. Ook de uitlijning is aan de behoudende kant en kan met een upgrade aanzienlijk in grip winnen. Op de voor en achteras is het ook mogelijk om E90 M3 draagarmen onder te monteren hierdoor krijg je een halve graad meer camber, voor meer grip bij insturen.

Hardrace aluminium draagarmen volgens M3 specificatie zijn gelijk voorzien van een uniball voor meer stuurgevoel en betere controle over camber

Ook bieden we een ruilsubframe aan voor het snel kunnen installeren van nieuwe bussen of het opfrissen van je achteras. We kunnen deze dan leveren met poedercoating, rubber, urethaan of alu bussen en alle draagarmen verstelbaar, verstevigd en/of lichter, nieuwe wiellagers, opgefriste remmen, noem maar op.

Gepoedercoate subframe met nieuwe differentieel bus.

Dempers en veren of schroefsets:

Dempers op deze generaties BMW zijn over de gehele range vrij dramatisch en zijn na 100.000km echt wel op hun einde. Daarnaast zijn ze, om te compenseren voor de run-flat banden, erg zacht. Een setje vervangende Bilstein B6, 8, 12, Tein of Gaz dempers zijn een goed begin om de auto aanzienlijk meer controle te geven zonder op comfort in te leveren. Daarnaast zijn er schroefsets beschikbaar vanaf 626,- euro die al flink meerwaarde bieden over de standaard dempers. Maar het mooist zou natuurlijk een setje Öhlins of Intrax dempers zijn.

Remmen:

Vrijwel al deze auto’s zijn standaard voorzien van de typische 1 zuigerklauwen, die zijn zwaar en niet de ultieme remoplossing. BMW heeft dit zelf doorzien en heeft op bepaalde 135i een heel mooi setje brembo remmen geleverd die als M performance set beschikbaar zijn voor elk non-M model 1 en 3 serie. Daarnaast zijn een paar sportievere remblokken vaak ook al een goede stap naar wat meer vertraging. We hebben ook rvs omvlochten remslangen, messing rembussen, nieuwe pedaal busjes en remolie voor een steviger rempedaal.

M performance sport remmen set (17″ velgen of groter) bevat remklauwen, 2-delige schijven, ankerplaten, remblokken en slijtage sensor.

Differentieel revisie:

Één van onze best verkochte producten is de BMW 1 en 3 serie is differentieel revisie. Deze modellen zijn bekent om de gevoelige lagers. We reviseren deze met sterkere lagers die aanzienlijk langer mee gaan, ontroesten, spuiten en voorzien het differentieel van nieuwe keerringen. We geven 2 jaar garantie op onze differentiëlen omdat we zeker zijn dat ze voorlopig niet meer stuk gaan.

Cardanas versleten:

De reden dat het differentieel van deze modellen 1 en 3 serie aan revisie toe zijn, is soms veroorzaakt door een cardanas die aan revisie toe is. Als de lagers in de kruisassen beginnen te slijten en daardoor in een bepaalde hoek zwaarder draaien dan normaal, dan zorgt dat in de auto voor een trilling, vaak als eerst voelbaar bij acceleratie in lage versnellingen. Door die weerstand komt er dan weer meer druk en vibratie op de ingaande as van het differentieel wat op zijn beurt eerder de geest zal geven.

Om dit euvel te verhelpen is het doorgaans het beste om een nieuwe cardanas te monteren. BMW cardanassen zijn zo gemaakt dat de kruisstukjes niet zomaar vervangen kunnen worden, zoals bijvoorbeeld bij assen met c-clips. Deze moeten er dan opnieuw ingeperst worden en de cardanas zal dan ook opnieuw gebalanceerd moeten worden.

Onze ervaring is dat de revisie van een oude cardanas lastig met 100% garantie uit te voeren is. En als na montage dan nog een trilling aanwezig is geeft dit onzekerheid of de oorzaak hiervan in de revisie van de cardanas zit, of dat de oorzaak van de trilling elders zit. Om dit te voorkomen is het plaatsen van een nieuwe cardanas aan te raden.

Banden:

Standaard zijn deze auto’s voorzien van de vroege generaties run-flat banden. Het voordeel van deze banden is dat als je een lekke band rijdt, je op een rustig tempo door kan rijden naar de dichtstbijzijnde garage. Het nadeel is echter meervoud:
– Enorm harde bandwang zorgt voor harde impact (hoor en voelbaar) bij oneffenheden in de weg.
– Relatief zware banden, niet goed voor het onafgeveerde gewicht.
– Relatief weinig grip doordat de band zich niet zo mooi kan plaatsen op de weg (En runflats zijn niet met sportieve compound beschikbaar)
– Duurder bij aanschaf dan een normale band.
– Beperkt aantal merken die RFT aanbieden, zoals Bridgestone, Pirelli, Vredestein, Continental, Dunlop, Michelin en Goodyear.
– Lastiger verkrijgbaar.
– Uit ervaring is gebleken dat ze wat sneller slijten.

Aanpassen naar normale banden kan en biedt zeker voordelen, maar dan is het wel handig om aan een oplossing te denken voor als je een lekke band zou krijgen, zoals een compressor en plak/plug kitje of reservewiel. Een Michelin Pilot Super Sport is bijvoorbeeld een veel fijner, comfortabeler en duurzamer band waar je een hoop lol mee kan beleven.