Zandweg 20a, 4416 NB, Kruiningen, Nederland
+31 (0)113 700266
info@hardemanmotorsport.nl

BMW M135i / M140i

Sper differentieel:

BMW M135i, M140i, M235i, M240i Sperdifferentieël LSD OS Giken

De M135i/M235i, 320pk en 450Nm, de M140i/M240i 340pk en 500Nm. Brute cijfers voor zeer snelle auto’s. Helaas heeft BMW ervoor gekozen om de afstand tussen de M2 en M3 kunstmatig hoog te houden. Met name door het achterwege laten van een sperdifferentieel. Het vermogen verdwijnt naar het wiel met het minste grip. Zet je dus 1 wiel op sneeuw en je geeft gas dan zal het wiel op de sneeuw slippen. Ook wanneer je sportief gaat rijden met de auto en bochten neemt. Dan zal steeds 1 van de achterwielen minder goed op de weg gedrukt worden door de stuurbewegingen, dit wiel zal steeds slippen onder vermogen.

Waarom een OS Giken Sperdifferentieel?

Een OS Giken sperdifferentieel voor uw Bmw M135i/M140i zorgt ervoor dat het vermogen naar beide wielen wordt gestuurd. Dus in plaats van het slippen van 1 wiel zal je nu harder accelereren omdat het wiel wat het beste van de twee aan de weg wordt gedrukt ook wordt aangedreven. Het verschil in de praktijk met twee dezelfde auto’s, de ene met een OS Giken sperdifferentieel en de andere zonder is groot. Als deze auto’s achter elkaar aanrijden over bochtige wegen, de auto met sper harder door de bochten kunnen en steeds bocht uit op grip wegrijden van de auto zonder sper. Ook bij een launch vanaf stilstand heeft de auto met sper meer tractie en trekt dus harder op.

Maar ik hoef niet iedere bocht te driften

Dat is niet het idee. Een OS Giken sperdifferentieel voor uw Bmw M135i/M140i zorgt juist voor veel extra grip, dus minder snel uitbreken van de achterkant. In de racerij is driften geen doel, maar is een sperdifferentieel wel een enorm voordeel en maakt het de auto veel sneller en beter controleerbaar. Waarom willen drifters dan een LSD? Er is meer grip met een sper! Maar wanneer er dan alsnog te veel gas wordt gegeven en de auto in een drift raakt is deze beter te controleren. Dus in eerste instantie is er meer grip, en als hier bewust overheen wordt gegaan is driften beter mogelijk.

Ervaring klanten

Wat men eigenlijk altijd noemt is dat de auto ineens veel meer grip heeft en hierdoor veel beter aanvoelt. Ook is een drift beter te controleren, en is het geen zwieper zoals het vaak met een open (niet sper-) differentieel voelt. Een veel gestelde vraag die wij krijgen of er geen problemen ontstaan met de elektronica van de auto. Het antwoord is nee, de auto ‘ziet’ niet dat je een sperdifferentieel hebt en zal gewoonweg minder slip aan de achterwielen detecteren. Het geeft geen problemen met tractiecontrole of DSC/ESP.

Ook als de auto geleased is zal je geen klachten krijgen van de leasemaatschappij omdat er aan de buitenkant niks van te zien is. Een andere vraag die wij veel krijgen is of er met rustig rijden ook nadelen zijn zoals bijgeluiden of bonken? Tijdens het inrijden de eerste paar honderd kilometer kan het sperdifferentieel soms wat nukkig zijn. Dit verdwijnt vanzelf en het zal met rustig rijden dan niet anders voelen dan zonder sperdifferentieel. Daarnaast bieden we een buy-back constructie aan waarbij er een strak open differentieel terug komt onder uw auto.

Geïnteresseerd in een OS Giken sperdifferentieel voor uw Bmw M135i, M140i, M235i, M240i? Vraag nu een offerte aan Of
Bekijk de sperdifferentiëlen in onze webshop

Onderhoud en andere upgrades

Onderstel en dempers

We hebben ervaring met het plaatsen van nieuwe Bilstein dempers tot en met Öhlins schroefsets. De Bilstein dempers zijn op deze auto’s eigenlijk bijna het minimale wat ze nodig hebben, van nieuw af zijn de OEM dempers niet in staat om oneffenheden te controleren als het tempo omhoog gaat. Een set B6 dempers geeft al aanzienlijk meer controle met behoud van comfort. Zeker tegen deze tijd waarbij de standaard dempers vaak al een goede 100.000 km gezien hebben, zijn ze al een aardig stuk afgezwakt.

Trekstang V-achterbrug

Het verhaal van de v-brace is een beetje apart. Deze brace zat standaard alleen op de 3-deurs F21 & LCI 135i & 140i. Maar niet op de 5 deurs. Op de LCI-2 (vanaf eind 2017 – begin 2018) zat’ie er überhaupt niet meer onder. Niemand weet precies hoe het zit. De meest aannemelijke en meest genoemde verklaring is dat de 3-deurs koets minder stijf was dan de 5-deurs. De brace zou ervoor hebben gezorgd dat beide auto’s hetzelfde aanvoelen qua stijfheid. Bij de LCI-2 heeft BMW grotendeels de onderstel-setup van de 2 Serie overgenomen en zou ook de koets op een aantal punten hebben aangepast voor meer stijfheid. Daardoor was de brace niet meer nodig. Maar dit is dus allemaal speculatie, niemand weet het zeker… Hoe dan ook, de onderdelen zijn gewoon leverbaar, uiteraard origineel BMW en passen op alle F2x modellen. De zilverkleurige delen zijn vervangen.

Afbeelding

De twee trekstangen verbinden het subframe aan de bodem van de auto. Aan het subframe zit de wielophanging, de vering (aan de onderkant) en het diff + aandrijfasssen. Het frame is niet stijf aan de auto gemonteerd maar zit in rubbers. Dit is vooral voor geluid en comfort maar zorgt er ook voor dat het subframe onder belasting kan bewegen onder de auto. De v-brace zorgt ervoor dat de achtertrein minder kan bewegen. En dan met name minder horizontaal kan verdraaien, zeg maar ongewenst een beetje mee- of tegensturen om de beweging aan te geven.

Klinkt logisch maar wat merk je er van? Best veel. De verbetering is subtiel maar wel duidelijk voelbaar. Ook bij normaal/rustig rijden en dat had ik niet verwacht. De achterkant van de auto is stijver en stabieler. Hij stuurt ook wat directer omdat de stuur-input minder verloren gaat in de ‘flex’ van het onderstel. Om dezelfde reden voel je ook beter wat de achterwielen doen. Bij sportief sturen voel je de verbetering heel goed als je bv. een bocht in remt en weer op het gas gaat. Directer, stabieler, betere feedback en geeft daardoor weer meer vertrouwen. Goed!!

Nadelen? Één kleintje… er komt iets meer geluid van de banden door. Dit wordt via de trekstangen aan de koets doorgegeven. Maar het is niet veel en de voordelen wegen hier ruimschoots tegenop. Oh ja… je schroeft ook 2,5 KG extra ijzer onder de auto. Die je vrij makkelijk kan compenseren door één van de zware trillingsdempers te verwijderen. De onderdelen kosten bij elkaar 165,- euro en zitten er in een goed half uurtje onder.

Remmen

We hebben remblokken, rvs remslangen en remschijven op voorraad van zeer hoge kwaliteit met goede resultaten bij onze racende klanten. Neem contact met ons op voor een set op maat voor uw gebruik.

nl Dutch
X