Zandweg 20a, 4416 NB, Kruiningen, Nederland
+31 (0)113 700266
info@hardemanmotorsport.nl

BMW F20-F23 en F30-F36 1, 2, 3 en 4 serie

De F serie BMW 1, 2, 3 en 4 serie modellen zijn in de basis dezelfde auto’s. Dat houdt in dat ze qua onderstel veel techniek delen en in de aandrijflijn, denk aan dezelfde motoren, versnellingsbakken, differentiëlen, subframes, draagarmen etc. In deze pagina gaan we graag in op de upgrades die wij veel waard vinden op deze auto’s.

Sper differentieel:

BMW M135i, M140i, M235i, M240i, 335i/d, 340i/d, 435i/d en 440i/d Sperdifferentieël LSD OS Giken

De M135i/M235i, 320pk en 450Nm, de M140i/M240i 340pk en 500Nm. Brute cijfers voor zeer snelle auto’s. Helaas heeft BMW ervoor gekozen om de afstand tussen de M2 en M3 kunstmatig hoog te houden. Met name door het achterwege laten van een sperdifferentieel. Het vermogen verdwijnt naar het wiel met het minste grip. Zet je dus 1 wiel op sneeuw en je geeft gas dan zal het wiel op de sneeuw slippen. Ook wanneer je sportief gaat rijden met de auto en bochten neemt. Dan zal steeds 1 van de achterwielen minder goed op de weg gedrukt worden door de stuurbewegingen, dit wiel zal steeds slippen onder vermogen.

M140i sper differentieel

4-cilinder modellen. (116i tot en met 428i en 118d-420d)

Op deze modellen, zoals de 125i, 330d, 420i heeft BMW een kleiner model differentieel geleverd dan de de 6-cilinder turbo’s. Dat is geen probleem want ook voor die auto’s geldt dat er veel snelheids potentieel in het blok zit en dat we er een sper differentieel voor aanbieden. We kunnen verschillende sper differentiëlen aanbieden op deze modellen:
Torsen: Quaife, Precision Gearing, Wavetrac
Platensper: OS Giken, Drexler, Gripper

X-drive modellen:

Auto’s die met x-drive zijn uitgerust hebben van nature meer tractie omdat zodra de achterwielen grip verliezen, de tussenbak elektronisch regelt dat er vermogen via de vooras op de weg gezet kan hebben. Dit ontlast uiteraard de achteras. Daarom heeft BMW er voor gekozen om een M135i x-drive of bijvoorbeeld een 440i x-drive van het kleinere differentieel te voorzien. Deze zijn helaas zwakker dan de vrijwel onverwoestbare achterwiel aangedreven differentiëlen. Op een standaard auto geen probleem, maar de auto meer vermogen krijgt kan het zeker wel voor problemen gaan zorgen, dat komt omdat de tussenbak niet meer vermogen naar de vooras kan sturen, die is beperkt in zijn hoeveelheid koppel.

X-delete

Daarnaast zijn er apps beschikbaar, zoals x-delete die dus de tussenbak uitschakelen. Dan krijgt het achterdifferentieel de volledige laag aan vermogen voor de kiezen en is de kans op problemen in het differentieel aanzienlijk.

X-drive pack

We bieden daarvoor een x-drive pakket aan waarbij we het volgende kunnen aanpassen:
– Aandrijfassen van de achterwiel aangedreven auto’s
– Aangepaste cardanas die past op een achterwiel aangedreven auto
– Differentieel met sper (sper in het standaard x-drive differentieel of een compleet achterwielaangedreven diff met sper)

Dit resulteert in een enorm sterke aandrijflijn die de tussenbak meer ontlast, meer vermogen op de weg zet, beter voorspelbaar is op en over de grens van grip en waarbij x-delete niet voor problemen zorgt.

OS Giken Superlock sper

Waarom een OS Giken Sperdifferentieel?

Een OS Giken sperdifferentieel voor uw Bmw M135i/M140i zorgt ervoor dat het vermogen naar beide wielen wordt gestuurd. Dus in plaats van het slippen van 1 wiel zal je nu harder accelereren omdat het wiel wat het beste van de twee aan de weg wordt gedrukt ook wordt aangedreven. Het verschil in de praktijk met twee dezelfde auto’s, de ene met een OS Giken sperdifferentieel en de andere zonder is groot. Als deze auto’s achter elkaar aanrijden over bochtige wegen, de auto met sper harder door de bochten kunnen en steeds bocht uit op grip wegrijden van de auto zonder sper. Ook bij een launch vanaf stilstand heeft de auto met sper meer tractie en trekt dus harder op. Een auto met sper is ook niet gevoelig voor het verschil in grip tussen het ene en het andere achterwiel, daardoor is het rijden met een sper veel beter voorspelbaar.

Maar ik hoef niet iedere bocht te driften

Dat is niet het idee. Een OS Giken sperdifferentieel voor uw Bmw M135i/M140i zorgt juist voor veel extra grip, dus minder snel uitbreken van de achterkant. In de racerij is driften geen doel, maar is een sperdifferentieel wel een enorm voordeel en maakt het de auto veel sneller en beter controleerbaar. Waarom willen drifters dan een LSD? Er is meer grip met een sper! Maar wanneer er dan alsnog te veel gas wordt gegeven en de auto in een drift raakt is deze beter te controleren. Dus in eerste instantie is er meer grip, en als hier bewust overheen wordt gegaan is driften beter mogelijk.

Extra koeling beschikbaar

Met een staal behuizing, +/-1,3 liter olie inhoud en een aluminium deksel lijkt dit differentieel op vrijwel elke non-M BMW differentieel waarbij te warm worden geen probleem is. Een sper differentieel zal wel zorgen dat het differentieel aanzienlijk warmer wordt, maar ook dat hoeft niet voor problemen te zorgen. Auto’s die actief het circuit zien echter, zien we gevallen van voorbij komen waarbij de keerring te snel slijten en gaan lekken en de olie te warm wordt.

Bij opnames met de hitte gevoelige camera zien we duidelijk dat de warmte van het differentieel word overgenomen op het koelblok

Door het deksel van een koelelement te voorzien, wordt de temperatuur van het deksel aanzienlijk lager gehouden, dat zorgt voor koeling van het complete differentieel omdat een differentieel gebruik maakt van spatsmering. Het kroonwiel draait in een laagje olie, daarbij schept die het op en smijt het in de rondte. Grofweg de helft daarvan komt tegen het aluminium deksel en de andere helft stroomt langs de ingaande en uitgaande as lagers. Door de olie koeler te houden, verbrand de olie en additieven (Zoals de LSD additief siliconen, die een lager verbrand temperatuur hebben dan de olie) minder snel. Daardoor kan het beter blijven smeren en het sper soepel zijn werk blijven doen.

De Hardeman Motorsport koelvin adapter voor meer rijwind koeling.

Tapplug aanbrengen

BMW heeft van origine er niet in voorzien dat deze auto’s zijn voorzien van een tapplug, dus dat de olie uit het differentieel kan lopen zonder deze te moeten demonteren. Bij revisie of installatie van een sper kunnen we deze aanbrengen wat olie wisselen in de toekomst aanzienlijk makkelijker maakt. De vulplug zit wel origineel al in het differentieel.

Ervaring klanten

Wat men eigenlijk altijd noemt is dat de auto ineens veel meer grip heeft en hierdoor veel beter aanvoelt. Ook is een drift beter te controleren, en is het geen zwieper zoals het vaak met een open (niet sper-) differentieel voelt. Een veel gestelde vraag die wij krijgen of er geen problemen ontstaan met de elektronica van de auto. Het antwoord is nee, de auto ‘ziet’ niet dat je een sperdifferentieel hebt en zal gewoonweg minder slip aan de achterwielen detecteren. Het geeft geen problemen met tractiecontrole of DSC/ESP.

Ook als de auto geleased is zal je geen klachten krijgen van de leasemaatschappij omdat er aan de buitenkant niks van te zien is. Een andere vraag die wij veel krijgen is of er met rustig rijden ook nadelen zijn zoals bijgeluiden of bonken? Tijdens het inrijden de eerste paar honderd kilometer kan het sperdifferentieel soms wat nukkig zijn. Dit verdwijnt vanzelf en het zal met rustig rijden dan niet anders voelen dan zonder sperdifferentieel. Daarnaast bieden we een buy-back constructie aan waarbij er een strak open differentieel terug komt onder uw auto.

Geïnteresseerd in een OS Giken sperdifferentieel voor uw Bmw M135i, M140i, M235i, M240i? Vraag nu een offerte aan Of
Bekijk de sperdifferentiëlen in onze webshop

M140i met 440pk klant:

Gisteren en vandaag heb ik wat met de wagen deftig kunnen rijden.
Dit is gewoon weg de beste upgrade van heel de wagen. 
Veel meer grip, je voelt heel duidelijk wanneer de wagen uitbreekt en dit valt ook heel goed op te vangen.
Auto voelt ook veel vaster op de baan door het sper en de v-brace.  
Iedere rit is nu groot plezier, wat eigenlijk standaard zo had moeten zijn. 
Doodzonde voor de mensen die het niet weten! 


Top wat jullie doen en nog eens bedankt aan het hele team! 


Belgische groeten,


Brecht 

Is BMW’s M-performance diff niet beter?

Het M-performance sper differentieel van BMW zelf kunnen we eventueel ook leveren en installeren. Wij zijn blij met elk sper in plaats van een open diff dus we zijn blij dat BMW het aanbiedt, maar een OS Giken ruildifferentieel van ons heeft de volgende voordelen tegenover dit sper:

  • Het M-performance sper heeft een relatief milde sper setup met 30%, hier hebben wij mogelijkheden voor om dit te upgraden, maar het heeft lang niet de performance van een OS Giken sper wat veel harder kan sperren dan dit sper en dat merk je in meer grip, minder kans op een slippend binnenste wiel, meer stabiliteit, meer controle en betere feedback over wat je achteras doet.
  • Een OS Giken is duurzamer qua onderhoud, over tijd zal een M-perf sper aan revisie toe zijn (ook daar kunnen we in voorzien), maar een OS Giken heeft geen zachte coating nodig op de sperplaten die er over tijd af gaat en gaat daardoor langer mee dan de auto zelf.
  • Van elk platensper komt over tijd een beetje staal slijpsel. Dat komt in de olie en spoelt door het differentieel. De differentiëlen die wij opbouwen, zijn voorzien van sterkere lagers dan de gevoelige lagers die BMW gebruikt. We geven daarbij 2 jaar garantie op onze revisies, maar de lagers kunnen veel langer mee.
  • We bieden de optie aan om een tapplug te laten installeren, dat heeft het M-performance sper niet, daardoor moet je altijd bij oliewissels, de oude olie er uit pompen. En die oliewissels zijn van belang, zie bovenstaande punt. Met het leegpompen komt ook nooit echt goed alle troep mee die er in zit.
  • Ook voorzien wij het diff van een magneet om de nodige troep er uit te filteren.
  • We bieden ook een optie om niet het hele diff te vervangen, maar alleen een sper te installeren eventueel met of zonder tapplug en dan ben je ook voordeliger uit dan een M-perf sper.

Onderhoud en andere upgrades

Onderstel en dempers

We hebben ervaring met het plaatsen van nieuwe Bilstein dempers en schroefsets. De Bilstein dempers zijn op deze auto’s eigenlijk bijna het minimale wat ze nodig hebben, van nieuw af zijn de OEM dempers niet in staat om oneffenheden te controleren als het tempo omhoog gaat. Een set B6 dempers geeft al aanzienlijk meer controle met behoud van comfort. Zeker tegen deze tijd waarbij de standaard dempers vaak al een goede 100.000 km gezien hebben, zijn ze al een aardig stuk afgezwakt.

Een set Bilstein B12 voorziet gelijk in verlagingsveren en nieuwe dempers voor een strakke prijs. Dit is een mooi uitgewogen set uitstekend op de straat kan, aanzienlijk meer controle geeft en en het chassis beter tot zijn recht laat komen.

Bilstein B12 op M140i. Zal nog iets zakken na installatie en dit is de bestuurderskant, die staat altijd wat hoger om het gewicht van een bestuurder mooi uit te laten komen in de balans.

Ook schroefsets zijn mogelijk, we kunnen vrijwel elk merk leveren, zoals Bilstein, Eibach, GAZ, H&R, Intrax, JRZ, KW, Nitron, Öhlins, Sachs, Tein, en meer. Na installatie kunnen we uitlijnen op specificatie/gebruik.

Laat je nooit een KW set aansmeren als Öhlins niet honderden euro’s duurder zijn. En anders zijn er ongetwijfeld andere voordeligere alternatieven.

Trekstang V-achterbrug

Het verhaal van de v-brace is een beetje apart. Deze brace zat standaard alleen op de 3-deurs F21 & LCI 135i & 140i. Maar niet op de 5 deurs. Op de LCI-2 (vanaf eind 2017 – begin 2018) zat’ie er überhaupt niet meer onder. Niemand weet precies hoe het zit. De meest aannemelijke en meest genoemde verklaring is dat de 3-deurs koets minder stijf was dan de 5-deurs. De brace zou ervoor hebben gezorgd dat beide auto’s hetzelfde aanvoelen qua stijfheid. Bij de LCI-2 heeft BMW grotendeels de onderstel-setup van de 2 Serie overgenomen en zou ook de koets op een aantal punten hebben aangepast voor meer stijfheid. Daardoor was de brace niet meer nodig. Maar dit is dus allemaal speculatie, niemand weet het zeker… Hoe dan ook, de onderdelen zijn gewoon leverbaar, uiteraard origineel BMW en passen op alle F2x modellen. De zilverkleurige delen zijn vervangen.

Afbeelding

De twee trekstangen verbinden het subframe aan de bodem van de auto. Aan het subframe zit de wielophanging, de vering (aan de onderkant) en het diff + aandrijfasssen. Het frame is niet stijf aan de auto gemonteerd maar zit in rubbers. Dit is vooral voor geluid en comfort maar zorgt er ook voor dat het subframe onder belasting kan bewegen onder de auto. De v-brace zorgt ervoor dat de achtertrein minder kan bewegen. En dan met name minder horizontaal kan verdraaien, zeg maar ongewenst een beetje mee- of tegensturen om de beweging aan te geven.

Klinkt logisch maar wat merk je er van? Best veel. De verbetering is subtiel maar wel duidelijk voelbaar. Ook bij normaal/rustig rijden en dat had ik niet verwacht. De achterkant van de auto is stijver en stabieler. Hij stuurt ook wat directer omdat de stuur-input minder verloren gaat in de ‘flex’ van het onderstel. Om dezelfde reden voel je ook beter wat de achterwielen doen. Bij sportief sturen voel je de verbetering heel goed als je bv. een bocht in remt en weer op het gas gaat. Directer, stabieler, betere feedback en geeft daardoor weer meer vertrouwen. Goed!!

Nadelen? Één kleintje… er komt iets meer geluid van de banden door. Dit wordt via de trekstangen aan de koets doorgegeven. Maar het is niet veel en de voordelen wegen hier ruimschoots tegenop. Oh ja… je schroeft ook 2,5 KG extra ijzer onder de auto. Die je vrij makkelijk kan compenseren door één van de zware trillingsdempers te verwijderen. De onderdelen kosten bij elkaar 165,- euro en zitten er in een goed half uurtje onder.

M4 voor onder draagarmen (LCA upgrade kit)

Een vrij veel voorkomend euvel bij de auto’s die wij voorbij zien komen is dat de bestuurder er wat sportiever mee rijdt dan dat BMW voor ogen had. Wat we dan zien is dat vooral de voorbanden meer slijtage hebben op de buitenkant dan de rest van de band. Dat betekent dat je eigenlijk wat extra camber nodig hebt om zo beter de slijtage over de band te verdelen. Gelukkig had BMW voor de M4 (F80) een sportief publiek voor ogen, dus die zijn voorzien van een draagarm die aan de onderkant wat verder uit steekt. Op de normale 1, 2, 3 en 4 serie zorgen ze voor hetzelfde effect. Meer camber (2 graden in plaats van 1,25 ong) en een beetje meer caster. Daarnaast zijn deze arme wat steviger en voorzien van een hard rubber en kogellager. Dat geeft de vooras meer grip bij sturen, wat meer feedback door het stuur, een wat sterker centrerend stuur en dus een mooier slijtage patroon op je banden.

Een profielslijtage die we vaak zien op sportief gereden F20-F36, zeker met Michelin PSS die een zachter compound hebben uit de buitenste rand, Dit heeft meer camber nodig.


Met een set ringen, moertje en een apart boutje voor de koplampverstelling hebben we het onderstaande setje kunnen samenstellen wat zo onder je 1, 2, 3 of 4 serie gezet kan worden. Daarna wel even uitlijnen.

M2/M3/M4 draagarm conversie kit voor de normale 1, 2, 3 en 4 serie. Past op alle modellen inclusief 316i, M135i, M240i etc.

Stabilisatorstangen

We kunnen stabilisatorstang sets leveren en installeren van H&R, Eibach en Hardrace. Uit voorraad of snel leverbaar. Onze favoriete set is die van H&R, die set heeft een mooie balans (minder onderstuur) en geeft de auto die directe stuur response die bij een hothatch hoort. Op tempo door snelle rechts-links-rechs combinaties sturen (zoals op rotondes) voelt veel natuurlijker en stabieler omdat de auto niet meer doorleunt naar rechts terwijl je zelf al weer naar links moet. De achterste stabilisatorstang loopt echter over het subframe heen, om deze te kunnen monteren moet het subframe (en de uitlaat, diff, remslangen en eventuele v-brace) los gemaakt worden, daardoor is het handig om dit te combineren met het vervangen van bijvoorbeeld, diff, subframe bussen.

Subframe en draagarmbussen

We hebben subframe en draagarmbussen op voorraad voor alle posities op deze auto’s in origineel rubber, urethaan of aluminium/uniball. We kunnen voorzien in installatie van al deze producten. Vooral de standaard subframe bussen zijn niet ideaal voor hoog vermogen. Het subframe kantelt in het rubber doordat het differentieel naar de bestuurderskant wil draaien onder acceleratie. Daarbij veranderen alle draagarmposities en dus camber en spoor. Dat is niet goed voor het band/wegcontact, maar zorgt ook voor een sturend effect. Hardere urethaan bussen beperken dit effect en met aluminium subframe bussen is het helemaal niet meer nodig, daarnaast word het subframe dan één geheel met het chassis wat voor de carrosserie stijfheid voordelen heeft.

Remmen

We hebben remblokken, rvs remslangen en remschijven op voorraad van zeer hoge kwaliteit met goede resultaten bij onze racende klanten. Daarnaast is er een mooie big brake kit van M-performance beschikbaar:

M-performance big brake kit met 370mm voor remschijven op een M140i

Voor circuit/trackday gebruik is een setje sportieve remblokken onmisbaar, maar om oververhitten van omliggende componenten te voorkomen, is actiever remkoeling geen gek idee en heeft Girodisc een setje remblok isoliatieplaten

Bij elkaar is het remsysteem, zeker voor BMW normen, al zeer robuust. Alleen de standaard remschijven, vaak voor straat gebruik prima, maar zeker bij auto’s met veel vermogen in extra warme omstandigheden, kunnen ze gevoelig zijn voor trillen. Om deze remschijven te upgraden hebben we 2 opties voor de voorkant:

  • Spacers voor op de remklauw om M4 380x30mm remschijven te monteren.
    • Deze schijven zijn ook beter geventileerd en zijn ook van Girodisc beschikbaar
Girodisc lichtgewicht, actief geventileerd, racewaardig 2-delig remschijven.

Shortshifter

Shortshifters van IRP en Coolerworx passen op deze auto’s. We raden het niet direct aan voor je woon-werk verkeer auto omdat er door de directe verbinding meer geluid door komt in de cabine, van de bak en motor. Maar voor sportief gebruik heeft het zeker voordelen te bieden met een strakke schakelgang, lockout voor de achteruit en minder kans op een moneyshift.

Tussenbak/transfer case revisie

BMW heeft de x-drive modellen van de 1, 2, 3 en 4 serie gemaakt met een mooi 4-wiel aandrijfsysteem. In principe is de auto achterwiel aangedreven, dat geeft de fijnste rijeigenschappen, maar als het ABS/ESP systeem merkt dat de achteras grip gaat verliezen, dan activeert deze via een electromotor de koppeling in de tussenbak. Door deze koppeling aan te drukken zorgt deze er voor dat er vermogen naar de achterwielen kan.

Redenen voor revisie van de tussenbak zien we door:

  1. Versleten koppeling/weinig aandrijving naar de vooras
  2. Bonken, trillen of stotteren door opgerekte ketting of verbrande koppeling
  3. Lagergeluiden door versleten lagers
  4. Lekkage door keerringen of o-ring
  5. Verlies van de aandrijving naar de achteras door gebroken of doorgeslipte flens/primaire as.

Problemen 1-4 kunnen we verhelpen met een tussenbak revisie.
Probleem 5 kunnen we daarbij mee nemen. Vervangende onderdelen hebben we daar voor op voorraad inclusief versterkte onderdelen die problemen in de toekomst zullen voorkomen.

Tussenbak koppeling