Zandweg 20a, 4416 NB, Kruiningen, Nederland
+31 (0)113 700266
info@hardemanmotorsport.nl

Wat heb ik nodig als ik ** ga vervangen

We hebben veel verschillende producten in onze webshop staan en soms is het dan handig om een checklist te hebben zodat je zeker weet dat je alles voor je klus hebt. Dit zijn algemene lijstjes, specifieke modellen kunnen mogelijk meer of minder delen nodig hebben afhankelijk van de technische situatie.

Koppeling en vliegwiel:

Als je je koppeling of vliegwiel gaat vervangen, dan is dat best een klusje en je auto is compleet uit de running totdat het gerepareerd is. Doorgaans moet je van alles lost halen, denk aan:
Uitlaat, hitteschilden, cardanas en versnellingsbak. Zorg dat je hier ook vervangende materialen zoals pakkingen voor gereed hebt.

Denk aan de volgende onderdelen als je koppeling of vliegwiel vervangt:

  • Vliegwiel
  • Vliegwielbouten, bij voorkeur met loctite (enkelmassa vliegwielen hebben vaak kortere bouten dan dubbelmassa)
  • Koppeling en drukgroep
  • Pilot lager
  • Koppeling centreer tool, vooral voor koppelingen met meerdere platen essentieel
  • Gaffel en druklager, handig om mee te nemen als je het toch open hebt.
  • Pivot pin
  • Nieuwe bouten voor de bevestiging van je versnellingsbak, als de koppeling al vaker gedaan is kunnen deze wel eens aan vervanging toe zijn en als je een boutje verliest is het geen man over boord.
  • Versnellingsbak olie, aangezien je die er nu af hebt
  • Versnellingsbak steunen, deze maak je mogelijk toch los.
  • Hardy schijf (Vooral als er 1 tussen de bak en de cardanas zit)
  • Uitlaatpakking.

Schokdempers en veren of schroefset

Dempers, veren of een schroefset plaatsen, dat kan al snel een halve of hele dag werk zijn. Daarbij kan een beetje WD40 en kopervet wel eens handig zijn want deze delen krijgen een hoop vocht en rommel om de oren. Je wielen zullen los moeten en sensoren of slangen van de remmen kunnen in de weg zitten dus het kan handig zijn deze bij de hand te hebben. Eventueel is het handig om dit te combineren met nieuwe remblokken of schijven.
Het is daarbij vaak aan te raden om een veerspanner te gebruiken bij een veer die over de schokdemper zit.

Denk aan de volgende onderdelen als je dempers en veren vervangt:

  • Schokdempers
  • Veren
  • Veerschotels of veerdempers (Rubber schijf)
  • Topmounts en pakking (Bevestigingsbeugel, adapter of camber-plate voor de demper)
  • Stabilisatorstang linkjes
  • Wiellagers (als het fusee aan de demper vast zit)

Remmen

Remmen zijn vaak geen heel lastig klusje en goed te doen voor een beginner. Let wel dat als de remslangen los gaan dat het systeem dan ontlucht moet worden wat een stuk handiger gaat met een ontlucht kitje dan zonder. Zorg voor een beetje kopervet en WD40 omdat dit weer onderdelen zijn die aan corrosie onderhevig kunnen zijn.

Denk aan de volgende onderdelen als je remmen vervangt:

  • Remschijven
  • Remblokken en borgclips
  • Remslangen
  • Remgeleiders (Voor 2 delige remklauwen)
  • Zuigers en seals
  • Remolie
  • Wielbouten/tapeinden (deze zullen los moeten voor dit klusje)

Subframe en draagarmen

Bij het opfrissen van subframe en draagarmen zijn er best wel wat keuzes te maken, voor de materiaal en productkeuze hebben we de advies pagina: Subframe, draagarm en motorsteun bussen, welke? – Hardeman Motorsport.
Voor het verwijderen en plaatsen van geperste bussen zijn vaak speciale trek en pers tools. Deze bussen kunnen behoorlijk vast zitten. Als je een compleet subframe met draagarmen vervangt is het handig om een diagram van je as uit te printen, om goed te kunnen controleren of je alle bussen hebt. Nu is ook het ideale moment om oude remleidingen te vervangen die normaal lastig bereikbaar zijn.

Denk aan de volgende onderdelen als je subframe en draagarmen aan gaat pakken:

  • Subframe bussen
  • Subframe versteviging, ontroest middelen en spullen om nieuwe lak aan te brengen
  • Draagarmbussen of uniballs/kogellagers
  • Differentieel, versnellingsbak of motorsteun bussen
  • Nieuwe bouten en moeren voor het subframe, differentieel en draagarmen, cardan en aandrijfassen
  • Stabilisatorstang bussen en linkjes.
  • Remleidingen, handrem, remslangen
  • De uitlaat moet mogelijk los en vast, zorg voor de nodige bevestigingsmaterialen en pakkingen.
  • Differentieel of bakolie (Goed moment)
  • Uitlijnen