Zandweg 20a, 4416 NB, Kruiningen, Nederland
+31 (0)113 700266
info@hardemanmotorsport.nl

Aangepaste differentieel ratio – final drive swap

Differentieel ratio aanpassen, waarom en wanneer.

In het differentieel draaien 2 aparte sets tandwielen. 1 set tandwieltjes is gemaakt om verschillende wielsnelheden te kunnen draaien, zodat de auto door de bocht kan, dit zijn de tandwielen die differentiëren. De andere set tandwielen is je final drive of differentieel ratio.

Tandwielen

Deze tandwielen bestaan uit een set van 2, namelijk een kroonwiel (links op de foto) en een pinion tandwiel (rechts op de foto. De kracht van de motor wordt naar het pinion gestuurd en deze drijft het kroonwiel aan, die op de snelheid van de wielen draait.
S13/S14 200SX Final drive 4.50 Diff gearset Mfactory

Het pinion is altijd kleiner dan het kroonwiel, waardoor het pinion harder draait dan het kroonwiel. Dit zorgt voor een vermindering in aantal toeren wat bij de wielen komt, maar hierdoor wordt het koppel hoger. Zoals bij een mountainbike, waar u bij een lichte versnelling snel moet trappen terwijl het wiel langzaam draait. Wanneer deze reductie in toeren niet plaats zou vinden zou het lastig zijn om op te trekken met de auto, alsof u de versnelling per ongeluk in zijn 6 heeft staan. Hoe lager het getal van de verhouding, hoe zwaarder het optrekken gaat.

Afbeeldingsresultaat voor differential gif

De verhouding waarin de tandwielen dit doen geeft men aan met de differentieel ratio. Een 3,91 differentieel heeft een pinion wat 3,91 rotaties moet maken om het kroonwiel 1 volledige rotatie te laten maken. En als het kroonwiel 1 rotatie gemaakt heeft, dan hebben uw achterwielen ook 1 rotatie gemaakt. Tussen het kroonwiel en de wielen vindt dus geen reductie meer plaats.

Lage ratio:

Het aanpassen van je differentieel ratio kan dus een drastisch effect hebben op hoe de auto presteert. Een lage ratio zorgt er voor dat de motor het zwaar heeft en niet goed kan accelereren, maar dat je weinig toeren zal draaien op de snelweg en mogelijk minder verbruik zal hebben. Ook je theoretische topsnelheid komt hoger te liggen, omdat je in de hoogste versnelling minder snel de toerenbegrenzer bereikt.

Hoge ratio:

De differentieel tandwielen aanpassen naar een hoger ratio is iets wat veel wordt gedaan in de motorsport, maar wat ook voor de sportieve straat gebruiker een interessante optie kan zijn. Met een hogere ratio tandwielen is het koppel wat bij de wielen komt hoger. In feite worden alle versnellingen een stap(je) lichter. Als een motor met 100nm koppel een ratio van 2.0 gebruikt, dan zet deze 200nm koppel aan de wielen, maar een 4.0 ratio zal dus 400nm wegzetten.

Een 474pk Camaro (camera auto) met 3.91 ratio tegen een 485pk Camaro (zwart) met 3.45 ratio:

Dit gaat echter te koste van het aantal toeren wat de motor moet draaien. De 4.0 in het voorbeeld hierboven moet 2x zo veel toeren draaien als de 2.0. De standaard ratio die de fabrikant in de auto steekt is vaak een compromis in zuinig rijden, niet te veel toeren op de snelweg, topsnelheid hoog etc. Als je doel echter is om sneller te kunnen accelereren, de motor beter in de toeren te kunnen houden, beter een drift kunnen starten op gas geven, betere tijden op het circuit, rally of dragstrip (waar topsnelheid minder van belang is.) Dan is een hogere ratio aanbevolen.

Met een hogere ratio tandwielen kan je meer gebruik maken van al je versnellingen op je favoriete bergweg, slalom cours, drift baan of circuit. Vooral atmospherische hoogtoerige auto’s hebben baat bij een verandering van ratio, een verschil in ratio is bij 7000 toeren 7x zo groot als bij 1000 toeren.

Kan dit op mijn auto?

Elke auto heeft een final drive, voor-, 4- of achterwiel aangedreven auto’s. 4-wiel aangedreven autos hebben echter 2 sets tandwielen nodig, 1 voor de voor en 1 voor de achteras. Of er tandwielen beschikbaar zijn voor uw auto verschilt nogal, maar we zoeken dat graag voor u uit. In sommige gevallen is er alleen een aftermarket set beschikbaar, maar vaak zijn er ook diesel of automaat modellen beschikbaar van dezelfde auto, maar met een andere ratio en zijn de tandwielen uitwisselbaar. Neem contact op voor installatie in uw auto.

Ter illustratie, een BMW E30 325i met een standaard differentieel verhouding van 3.73 wordt voor een sportievere ervaring vaak aangepast naar 4.10. Voor rally doeleinden kiest men vaak voor nog kortere verhoudingen zoals 4.45.

Berekenen

Wilt u berekenen wat voor u de beste verhouding is, dan kunnen we u daar bij helpen. Met een diagram kunnen we laten zien bij welk toerental de auto een snelheid zal rijden in welke versnelling:

differentieel tandwielen Nissan R200 diff 3.69 (Niet 350Z en ouder)
differentieel tandwielen Nissan R200 diff 3.69 (Niet 350Z en ouder)

Versterken:

Hoe hoger de verhouding/ratio des te kleiner wordt de tandwiel kop van het pinion en des te kleiner de tanden op het kroonwiel, terwijl een hogere ratio juist meer koppel te verwerken krijgt. Hiervoor bieden wij versterking aan, we kunnen vrijwel alle tandwielen versterken, maar dit heeft het meeste effect op standaard fabrieks tandwielen. Drexler tandwielen zijn zeer prijzig maar hebben de versterkingsprocessen al ondergaan.

Afbeeldingsresultaat voor drexler 5.44

Driften:

Ook in de driftsport word veel gebruik gemaakt van een kortere verhouding. Omdat je per versnelling meer koppel naar de wielen stuurt komen er meer versnellingen beschikbaar waarin tractie goed verbroken kan worden, daardoor heb je meer keuze in versnellingen om mee te driften. Waar je bijvoorbeeld anders je 3 of 4 nooit gebruikt kan je deze nu wel toepassen.

Zelfs als er al een V8 in een E30 zit is een kortere verhouding de manier voor meer snelheid.