Zandweg 20a, 4416 NB, Kruiningen, Nederland
+31 (0)113 700266
info@hardemanmotorsport.nl

Infiniti G37 (G35/350Z/370Z) onderstel en aandrijflijn upgrades

Infiniti G37 (G35/350Z/370Z) onderstel en aandrijflijn upgrades

De G37 is de Infiniti variant van de Nissan Skyline 370Gt. Er is een coupe, cabrio en een sedan. Veel onderdelen worden gedeeld tussen de G37, G35, Skyline en 350z/370z. Blok, onderstel en aandrijflijntechniek zijn vrijwel uitwisselbaar tussen de varianten. De robuuste techniek, achterwielaandrijving en het vermogen maken dit interessante auto’s voor sportief gebruik, zeker in de lichtere coupe vormen.

Differentieel

Het differentieel onder de G37 is identiek aan die van de 350Z, 370Z, 370GT en G35 met verschillende eindverhouding afhankelijk van model en versnellingsbak. En een sport-versie is geleverd met een visco-sper zoals ook op de Nissan varianten. Een open differentieel helemaal, maar ook dit visco sper is geen efficiënte manier van het vermogen aan de weg zetten, en dat merk je, de auto laat graag een binnenste wiel doorslippen. Bij de visco gaat het sper dan rustig aan vermogen naar het andere wiel sturen waarbij de manier waarop de auto jou inputs reageert dus geleidelijk verandert. Dat is geen vertrouwen wekkend systeem.

Er uit dus met het originele diff en er in met een platensper. In dit geval hebben we gekozen voor de OS Giken superlock, simpelweg omdat dit het fijnste type platensper is wat er op dit moment op de markt is voor deze differentiëlen. Dit platensper kan lekker hard sperren wat er voor zorgt dat de achteras de auto de bocht in gaat duwen op de rand van grip. Het gevoel van overstuur zonder slippende achterkant. Gelukkig is de traction control op de G37 niet kinderachtig en mag je met het systeem aan ook even tegensturen als je hem met mate over de rand duwt.

Gereviseerd 350Z differentieel met 3.91 eindverhouding.

De G37 is met zijn lange wielbasis vrij gemoedelijk over de grens van grip, maar de coupe’s en cabrio’s zullen nog een beetje meer baat hebben bij een actief sper, zoals de OS Giken. Echt een aanrader. De 330pk voelen in eens niet meer als onnodig veel, maar zijn vanaf lage snelheid te gebruiken. Naast een ander sper en eindverhouding bieden we ook revisie aan op deze differentiëlen, maar dat was in dit geval niet nodig.

Onderstel:

De vorige eigenaar van de G37 heeft de auto voorzien van verlagingsveren zonder daarbij de dempers aan te passen, daarnaast stond er inmiddels een ton op de teller, dan is het gemiddeld wel tijd om aan nieuwe dempers te denken. Het grote nadeel van verlagingsveren zonder nieuwe kortere dempers is dat de zuiger in de demper de slag die je wielen kunnen maken gaat beperken. Je dempers zijn te lang en zullen dus te snel veerweg beperken, dit doet enorm af aan het kwaliteits gevoel van je onderstel. Als je een beetje een drempel af komt, geeft het onderstel al snel een klap/bonk door aan het chassis.

In de zoektocht naar een oplossing zijn we bij TEIN uit gekomen, met de Flex-Z range bieden ze een vrij voordelige schroefset die in demping en hoogte verstelbaar is en als bonus van hydraulische bumpstops is voorzien. Het is een standaard oplossing dus er is geen keuze in veren of specifieke rijhoogte. Wat deze sets wel bieden is een onderstel wat verrassend comfortabel is, maar die de auto ook wat sportiever kan laten rijden. Veren en demping is er in ieder geval op gericht om het karakter van de auto te behouden en er geen overdreven hard geveerde stuiterbak van te maken. De hydraulische bumpstops zorgen er voor dat als je een keer hard over een drempel gaat dat de demper nooit een harde knal door geeft aan het chassis. Op het laatste stukje veerslag draait de demper de vloeistofdoorgang bijna helemaal dicht zodat de klap word opgevangen, dit werkt aanzienlijk beter dan die gele standaard bumpstops van urethaan die je vaak ziet.

Daarnaast biedt Tein een interessante mogelijkheid aan in de vorm van EDFC. Dit is een set actuatoren en een controle-computer die de demping actief van binnen in de auto met een knop verstelbaar maken. Hoe veel effect dit heeft is afhankelijk van de demper verstelling. Bij de G37 Flex-Z gaat dat van zompig zacht tot een redelijk sportief. Ook is er een G-kracht sensor aanwezig die de demping per demper aan kan passen om squat, roll en dive te voorkomen, of in andere woorden, om de auto recht te houden. Dit is een reactief systeem dus verwacht geen auto die perfect vlak blijft, maar het werkt wel. Het leuke is ook dat de auto dus sportief zal reageren als je sportief rijdt, en comfortabel is zodra je rustig aan doet.

Het display geeft verschillende waarden weer, zoals demper setting per demper, g-kracht per as en gps snelheid.

Aandrijflijn

Een kortere eindverhouding kan zeker bij sportief gebruik een interessante optie zijn. De VQ is een motor die veel toeren kan draaien en het is zonde als je te veel terug moet zakken in toeren omdat de versnellingen te ver uit elkaar liggen. Met een kortere eindverhouding zet je meer koppel aan de wielen waardoor je dus harder kan accelereren, maar ook voor driften is het een fijne upgrade doordat je meer versnellingen beschikbaar maakt voor inzetten op gas en meer koppel hebt om de drift gaande te houden.

4.11 Ratio final drive Nissan 350Z/370Z gearset
350Z met hogere eindverhouding.

Stabilisatorstang

Op de G37 hebben we besloten om achter een steviger stabilisatorstang te monteren. In de basis is het een veilig richting onderstuur neigende auto. Zodra je op tempo gaat rijden merk je dat dat niet fijn is, je moet dan werken en je best doen om te voorkomen dat de voorbanden het niet te zwaar krijgen. Door alleen de achterste stabilisatorstang te vervangen voor een dikker upgrade variant, zorg je er voor dat de achterbanden/as meer hun best doen om de auto stabiel te houden en dus de voorkant iets ontlasten, daardoor gaat de achterkant ook wat sneller zijn grip verliezen en de voorkant wat minder snel. Je verschuift de balans van grip dus iets naar voren. Daarnaast zorgt de dikkere stabilisatorstang dat de auto iets directer reageert op stuuracties.

370Z 09-13, G37 09-13achter stabilisatorstang 25,4 mm 3PCS / SET
G37/370GT/370Z verstelbare upgrade stabilisatorstang van Hardrace

 

nl Dutch
X