Zandweg 20a, 4416 NB, Kruiningen, Nederland
+31 (0)113 700266
info@hardemanmotorsport.nl

Mazda MX5

Mazda MX5

Er zijn inmiddels al heel wat verschillende versies van een van de best verkochte sportwagens ter wereld beschikbaar en dat is niet voor niks. Het zijn bang-for-buck erg leuke auto’s die uitnodigen tot een potje sturen en dat maakt ons direct fan.

Wel is het zo dat niet alle MX5 of Miata’s standaard zijn voorzien van een sper, dat is natuurlijk jammer, maar gelukkig zijn er opties genoeg. Op de het NA-1.6 model na bieden we voor elke model een aftermarket sper, met vaak nog keuze tussen torsen en platensper. We hebben inmiddels alle modellen MX5 wel voorbij zien komen, dus hieronder zullen we even uiteen zetten welke mogelijkheden er zijn:

MX5 NA-1.6

De NA serie MX5 met 1.6 motor heeft een kleiner model differentieel dan de 1.8. Dit model is dusdanig gevoelig door de beperkte maat dat erg bij ons geen fabrikanten van een sper aanbieding meer bekend zijn. We kunnen nog wel een racing diffs lsd conversie installeren, maar dat is een zeer matig soort sper. Een NA-1.6 kan wel goed een sper gebruiken en de beste optie daarvoor is de installatie van een NA/NB-1.8 differentieel met aandrijfassen die zou zo onder de auto moeten passen, let wel dat je kwa verhouding uit komt.

Beschikbare mogelijkheden:
– Differentieel revisie
– Differentieel revisie kit
– Racing-diffs conversie installatie

MX5 NA-1.8 en NB

Voor het grotere NA-1.8 en NB differentieel zijn er opties voor een sper. Voor 533,- hebben we al een PG-Torsen beschikbaar, maar een origineel torsen sper kan een nog voordeliger optie zijn, let alleen wel op dat de flenzen daarvan niet op en neer te bewegen zijn, dan zit er speling op.

Voor de beste rij, drift en race eigenschappen raden we echter een platensper aan, zoals het OS Giken superlock sper. Er zijn ook andere, vooral Japanse platensper differentiëlen beschikbaar, zoals KAAZ of Mfactory, maar daarbij raden we aan eerst langs ons te komen voor aanpassingen aan de setup omdat die standaard bijzonder agressief zijn zodat je net zo goed je diff kan lassen.

Beschikbare mogelijkheden:
– Differentieel revisie
– Differentieel revisie kit
– Platensper installatie van bijvoorbeeld OS Giken, ATS, Mfactory, KAAZ, etc.
– Torsen installatie van PG Torsen of OEM
– Sper installatie kit (Zijlagers en keerringen)
– Afstellen van uw platensper configuratie voor een comfortabele en snelle setup
– OEM Torsen repareren (ontwikkelen speling over tijd)
– Leveren en installeren van aangepaste eindverhouding

MX5 NB met Jaguar 3.0 V6 conversie voorzien van een PG-torsen sper.
Schakel en snelheid schema voor een 4,45 eindverhouding op een MX5 NB met 5-bak

MX5 NC

De 3e generatie MX5 kwam met een compleet ander differentieel, deze werd gedeeld met de RX8 en wordt ook gebruikt in Westfields. De NC kwam optioneel of afhankelijk van het gekozen model met een Tochigi-Fuji sper-differentieel van GKN. Dit is in principe een preload type sper. Qua werking is dit niet een optimaal sper, maar qua duurzaamheid laten ze ook wel eens te wensen over. Daardoor zijn er ter vervanging verschillende aftermarket opties.

Beschikbare mogelijkheden:
– Differentieel revisie
– Differentieel revisie kit
– Platensper installatie van bijvoorbeeld OS Giken, ATS.
– Torsen installatie van Quaife
– Sper installatie kit (Zijlagers en keerringen)
– Afstellen van uw platensper configuratie voor een comfortabele en snelle setup.
– Installeren van andere eindverhoudingen.

MX5 ND

Ook de laatste generatie MX5 zijn helaas vaak niet voorzien van een mooi sper, dat terwijl het de rij eigenschappen en controle over de auto zo veel goed doet. Waar een open differentieel namelijk de hoeveelheid grip per wiel laat bepalen hoe het vermogen verdeeld word (iets wat lastig in te schatten is) daar verdeeld een platensper het afhankelijk van de hoeveelheid acceleratie en dat is iets waar u als bestuurder snel op kan afstemmen. Daardoor krijg je een betere verstandhouding met het karakter van je lekkere gooi en smijt auto.

Op de ND zijn 2 type motoren geleverd en handgeschakelde of automatische versnellingsbakken. Elk model heeft helaas een specifiek eigen sper differentieel wat past. OS Giken heeft daarbij de moeite genomen om deze 3 (Eigenlijk 4, ook één voor de Fiat 124 Spider) verschillende sperdifferentiëlen te maken. Dit zijn ideale sperren voor straat (Geheel stil en soepel, maar veel grip), maar ook uiterst effectief op het circuit of zelfs op onverhard. Voor trackday of motorsport gebruik hebben we een specifieke setup ontwikkeld die het meest uit de auto kan halen omdat de standaard setup iets aan de lichte kant kan zijn.

Beschikbare mogelijkheden:
– Differentieel revisie
– Differentieel revisie kit
– Platensper installatie van OS Giken
– Sper installatie kit (Zijlagers en keerringen)
– Afstellen van uw platensper configuratie voor een comfortabele en snelle setup.
– Installeren van andere eindverhoudingen.
– Installatie of leveren van een groter differentieel deksel voor dubbel de olie inhoud en betere koeling.