BMW Z3 Coupe subframe en differentieel
Subframe
Je zal het misschien wel eens gezien hebben, maar als een auto met een semi-trailing arm type onderstel, zoals de E30, E21, Z3, E36 Compact en veel oudere modellen, verlaagd wordt, dan krijgen deze behoorlijk veel camber.
Het mooie van dit systeem is dat hoe verder de auto rolt in de bocht, het binnenste wiel uit-veert en het buitenste wiel in-veert, des te meer word de camber aangepast zodat de banden mooi vlak op de weg liggen. Maar zodra deze auto’s dus verlaagd worden is die balans weg.
In verlaagde toestand zijn beide wielen ingeveerd. Bij het inveren neemt het camber negatief toe, tot wel 6 graden. En dat is al snel te veel, zeker voor auto’s waar de banden meer dan 10.000 km mee moeten gaan. Helaas zijn deze draagarmen niet in camber verstelbaar waardoor het niet te corrigeren is.
Wij hebben er echter een oplossing voor met onze excentrische bouten. We moeten deze op het subframe lassen, dus het is aan te raden gelijk draagarm en subframe rubbers te laten vervangen. Vervolgens kan camber en sporing versteld worden voor een auto met veel meer grip, minder scheve bandenslijtage en betere stabiliteit.
Met camber (wielvlucht) en sporing instelbaar kan dus ook een verlaagde auto in fabrieks specificaties worden vastgezet. Ook is het subframe gelijk verstevigd. Tevens kunnen deze ontroesten en lakken.
Een stap verder is het mogelijk om de draagarmen aan te passen naar uniball/kogellagers, daarmee verwijder je de standaard rubber bussen die moeten wringen om versteld te worden waardoor de veerslag ook wat zwaarder gaat. Met onze conversie worden al die verbindingspunten kogellagers. Dit heeft meerdere voordelen:
– Zeer veel verstelling mogelijk.
– Geen probleem mogelijk waarbij de verstelling zich automatisch aanpast door gebruik.
– Geen verandering van de uitlijning onder druk (Bij het nemen van de bocht deukt er geen rubber in wat spoor of wielvlucht aanpast)
– Makkelijker verstelbaar onder de auto.
– Zeer soepele veerweg waardoor het veer en dempwerk aan het onderstel wordt overgelaten.
– Gelijk verstevigde ontroeste armen die minder kunnen torderen.
– Duurzame Fluro kogellagers gaan erg lang mee.
Differentieel
De BMW Z3 (Roadster en coupe) kwamen met 2 verschillende differentielen en 3 verschillende varianten sper:
- 168 klein model diff met een platensper zonder preload/voordruk als optie op de 4 cilinder modellen
- 188 midden model diff met een torsen sper op de 2.2 als optie en op de 2.8 en 3.0 als standaard. De Z3M kwam standaard met een platensper.
168 Differentieel
Het 168 klein model differentieel van de Z3 met 4-cilinder motoren (en sommige 6-cilinder modellen met automaat zonder sper optie aangevinkt), komen we het meest tegen voor revisie waarbij de lagers toe zijn aan vervanging. Vooral als deze het optionele sper hebben. De staaldeeltjes van het sper die in de olie komen zorgen voor schade aan de lagers, vaak doordat de olie niet vaak genoeg ververst wordt.
Het platensper in deze auto’s is ook vaak wel aan een revisie toe, we maken deze dan grondig schoon en vervangen de sperplaten en stellen het sper netjes af voor veel kilometers met veel grip.
188 Torsen differentieel
De 2.0 en 2.2 (Als optie in het M-pakket) 2.8 en 3.0 Z3 kwamen met een 188 differentieel voorzien van een torsen sper. Dit torsen sper heeft de neiging om over verloop van tijd speling op te lopen door het slijten van aanloopschijven. Dit zorgt voor een bonkend geluid in de aandrijflijn en op langere termijn lekkage door kapotte keerringen. We hebben hier een voordelige oplossing voor door het sper helemaal uit elkaar te halen, goed schoon te maken, de slijtende delen te vervangen en voordruk aan te brengen. Dit zorgt er voor dat het sper sneller en beter zijn werk kan doen en minder snel één wiel door laat slippen.
188 M ZF platensper differentieel
De Z3M heeft standaard al een mooi platensper. Die zijn over tijd alleen wel vaak toe aan een paar frisse sperplaten en als we het sper dan toch open hebben is het interessant om deze een upgrade te geven, we kunnen hem van 25% naar 45, 60 en 75% upgraden. Voor op straat is tot 60% geschikt en 75% is meer voor motorsport en driften aan te raden. Een upgrade van het platensper zorgt voor meer grip, stabiliteit, minder kans op een doorslippend binnenste wiel, een duurzamer sper en een auto die beter op het gas te besturen is.