Zandweg 20a, 4416 NB, Kruiningen, Nederland
+31 (0)113 700266
info@hardemanmotorsport.nl

Een sper op een X-drive?

Een sper op een X-drive?

Heeft dat zin? BMW X-drive modellen, zoals vrijwel alle X1 tot en met X7 en normale 1 tot en met 8 series met een X in de typeaanduiding hebben BMW’s X-drive wat in BMW terminologie betekent dat ze aandrijving op alle 4 de wielen hebben, of kunnen hebben beter gezegd.

BMW X-drive

X-drive betekent dat de auto 2 differentiëlen heeft, 1 voor en 1 achter plus een transfer case in het midden. In de basis betekent dit bij BMW dat het een achterwiel aangedreven auto is die, als de achterkant dreigt grip te gaan verliezen, vermogen (tot 50%) naar de vooras kan sturen. Dat gebeurt in de transfer case, deze heeft een koppeling die afhankelijk van slip of electronisch aangestuurd zijn werk doet en dus de vooras bij schakelt waar nodig.

Het mooie van dit systeem is dat de auto zuiniger is omdat er geen fulltime verdeling is van vermogen naar vier wielen, maar ook dat de auto de voordelen heeft van een achterwiel aangedreven auto als de vierwielaandrijving niet nodig is. Hierin is BMW’s systeem, zoals je van BMW gewend bent, dynamisch sterker dan Audi’s quattro en zeker de voorwiel aandrijving gebaseerde 4 wiel aandrijvings systemen, zoals die van Volvo, VW, Seat etc met haldex koppeling.

Achter (sper) differentieel

Een X-drive is dus in basis een achterwiel aangedreven auto. Op BMW M (X5M, M5, M8 en de G80 x-drive M3 en M4) x-drive modellen zit dan ook een sper op de achteras. Dit zorgt namelijk voor meer grip, meer controle en het minder snel hoeven inschakelen van de vooras/voordifferentieel wat potentieel voor meer onderstuur zorgt. Niet-M modellen (Inclusief M340ix en M550ix) hebben ook baat bij een sper op de achteras.

Een sper op de achteras zorgt er voor dat de auto niet meer zo wispelturig is onder acceleratie, beter controleerbaar is op en over de limiet van grip. Met het open differentieel zal namelijk altijd het vermogen, de weg van de minste weerstand kiezen, daardoor kan in gladde situaties de auto nog steeds maximaal het vermogen naar 2 wielen sturen (1 wiel op de vooras en 1 wiel op de achteras. Met een sper op de achteras zal er altijd vermogen naar beide achterwielen gaan (En minstens 1 wiel op de vooras) waardoor je grip aanzienlijk zal verbeteren tegenover standaard.

Voor (sper) differentieel

Op de vooras hebben zelfs de M modellen geen sper, maar dat is wel mogelijk en kan ook interessant zijn om de auto maximaal grip te geven. Want dat betekent dat als het vermogen naar de voorwielen gaat, deze ook niet meer de weg van de minste weerstand kan kiezen, maar ook op beide wielen terecht komt. Dit zal vooral van toepassing zijn in de sneeuw en bij auto’s met veel vermogen, maar dit voegt dus ook weer nog meer controle en grip toe, minder ingrijpen van traction control, minder bandenslijtage en overall meer performance.

We hebben sper-differentiëlen beschikbaar voor praktisch alle BMW differentiëlen (voor of achteras), dus neem contact op als u op zoek bent naar de mogelijkheden.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

nl Dutch
X