Zandweg 20a, 4416 NB, Kruiningen, Nederland
+31 (0)113 700266
info@hardemanmotorsport.nl

Alpina B3 3.0 E36

Alpina B3 3.0 E36

Marc mailde ons dat hij een klacht had over zijn Alpina B3. Deze zou een knakkend geluid maken in de bochten. Bij ons gaat dan gelijk een belletje rinkelen, dat zal het sper zijn. Alpina leverde deze auto’s met een platensper van ZF, na zo’n 25 jaar zijn die wel aan een opfrisbeurtje toe, maar op zich, met 250.000 op de klok, heeft deze het aardig vol gehouden.

De slijtage van het sper is sterk afhankelijk van het gebruik van de auto, als er rustig mee gereden word hebben de koppelingen in het sper vrij weinig te lijden. Over tijd loopt dan de capaciteit sper langzaam terug, van de standaard 25% naar 15% bijvoorbeeld. Dit heeft dan als nadeel dat de auto niet meer de grip heeft die het origineel mee kreeg. We hebben voor Marc het differentieel gereviseerd met nieuwe lagers, keerringen, o-ringen, laklaag, sperplaten en deze is nu weer fris 25%, maar kan uiteraard ook geüpgraded worden naar 45, 60 of 75%.

met een platensper in het differentieel komt er ook redelijk wat extra staal schaafsel uit het sper, waardoor het belangrijk is om wat vaker de olie te wisselen zodat je dit er uit spoelt. De Royal Purple synthetische olie is hier ideaal voor want door de hogere concentratie oplosmiddelen word er meer vuil losgeweekt, waar oudere minerale olie met meer wax vervuiling juist het vuil laten aankoeken. Max Gear 75W-140 is de juiste olie met een goede hoeveelheid sper additief om deze differentiëlen soepel te laten draaien, precies zoals je wil in een cabrio.

Met een magneetje op de tapdop, nieuwe olie en 2 jaar garantie, kan deze alpina er weer tegenaan voor nog 250.000 km.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *