Zandweg 20a, 4416 NB, Kruiningen, Nederland
+31 (0)113 700266
info@hardemanmotorsport.nl

BMW M5 en M6 F06, F10, F12 en F13

BMW M5 en M6 F06, F10, F12 en F13

De F1x serie M modellen zijn de eerste turbo modellen van BMW M. De S63B44 met hot-v twin turbo setup is een bijzondere krachtbron die standaard al 600pk zou hebben, maar waar blijkbaar vrij goed een schepje bovenop te doen is. Qua differentieel heeft BMW bij deze generatie ook een stap gemaakt, van het visco GKN sper is men over gegaan naar een elektronisch aangestuurd platensper. Daarbij heeft BMW besloten om het subframe zonder dempende rubber bussen aan het chassis vast te maken.

Sper differentieel/Active M differential

Het BMW E-diff (BMW Active M differential) is een platensper wat word aangestuurd door een electro motor afhankelijk van snelheid stuuruitslag en wielslip zijn sper aanstuurt (Lees: de koppeling in het sper harder of minder hard aandrukt). Als je er goed op let zal je merken dat deze altijd later en minder alert is als een platensper en voor motorsport en drift gebruik niet die ultieme performance heeft die je van een goed platensper gewend bent. Zo gebruikt BMW zelf in de Motorsport een drexler platensper.

Voor de bestuurder vertaalt dit zich in een sper wat lastig te voorspellen is, je weet niet goed van te voren wat de auto gaat doen en dat maakt deze auto’s zenuwachtig op en over de limiet van grip. Met een upgrade naar een mechanisch platensper is dat helemaal weg en zal je merken dat je veel makkelijker kan spelen en leunen op de auto bij het in en uitgaan van de bocht. Ook zonder wielspin te hebben, pakt een mechanisch sper eerder en daardoor meer grip, dit geeft meer stabiliteit en snelheid tot op de snelweg toe!

Voor display open gemaakt M5 GKN E-lsd / Elektronisch sper differentieel

Een ander nadeel van dit sper is dat het dichtgelast is en daardoor niet reviseer-baar, in principe. Hier hebben we verschillende oplossing voor beschikbaar:
– Aanpassing met chromoly CNC-gefreesd deksel voor een reviseer-baar sper. Hier lossen we ook problemen met speling van de korte flens mee op. (Er kunnen over tijd nieuwe sperplaten geplaatst worden zonder te hoeven slijpen en lassen)

Hardeman Motorsport E-lsd deksel


– Installatie van een OS Giken superlock platensper. (Sterker, betere performance, betere duurzaamheid omdat revisie niet meer nodig is. Electro motor kunnen we uitschrijven voor een kleine gewichtsbesparing.

OS Giken superlock voor BMW F series M2, M3, M4


– Installatie van een Drexler platensper (Sterker, betere performance, heeft drexler aandrijfassen nodig voor installatie. Electro motor kunnen we uitschrijven voor een kleine gewichtsbesparing.

Dat bij sportief gebruik het differentieel te veel slip toe laat zien we bijvoorbeeld bij dit M2 sper waarbij er zoveel snelheidsverschil tussen het zonnetandwiel en de behuizing is gekomen, dat het stalen plaatje wat zich daar tussen bevind gesmolten en verpulvert is. Conversie naar een reviseerbaar sper is dan de goedkoopste manier om dit te verhelpen, de andere optie is namelijk een compleet nieuw differentieel

M2 (Zelfde sper als een M5/M6) gesmolten aanloopschijf uit een standaard sper

Differentieel revisie

Naast aanpassingen en revisie van het sper kunnen we ook het differentieel reviseren. Daarbij worden de lagers en keerringen vervangen, het diff goed schoon gemaakt (Er komt redelijk wat troep uit deze type platensper), ontroest en volgens fabriek specificatie afgesteld. Eventueel met montage en olie onder de auto beschikbaar.

Differentieel bevestiging en trillingen of bonken

Omdat het subframe op deze auto’s zonder dempers aan het chassis zit heeft BMW het differentieel extra moeten isoleren om geluiden en trillingen van de aandrijflijn te isoleren van de cabine. Dat hebben ze gedaan door in vergelijking met vroeger, het differentieel in extra (aantal) bussen en op de achterkant een extra grote rubber bus te gebruiken. Het nadeel daarvan is dat deze bussen meer deflectie/buigen toe laten, zeker als de bussen wat ouder worden en er meer vermogen in de auto zit.

F10 M5 achter differentieel met het grote achter ophangpunt wat bij sommige auto’s zelfs af kan breken onder zware stress

Doordat, zeker op dit achterste punt het differentieel te veel kan kantelen, draait de cardanas te ver ten opzichte van het differentieel en komt deze buiten zijn werkbereik/hoek en gaan deze trillen en stuk. Een duur grapje, want bij de dealer zeggen ze dan differentieel en cardanas vervangen. Om kanteling te beperken, zonder gelijk het hele rubber massief te maken waardoor er meer geluid en trillingen aan het chassis worden doorgegeven hebben we een set ringen ontwikkeld die zeer simpel zijn te installeren

Onze insteek ringen die comfort in takt laten, maar trillen, afbreken en bonken beperken/voorkomen.

Omdat de rubbers rond deze tijd aan vervanging toe kunnen zijn hebben we de voorste en achterste ophang beugel voor deze auto’s op voorraad.

Cardanas bevestiging

Om het probleem met trillingen verder te kunnen beperken, bieden we de JXB cardanas tussenaslager steun aan.
Met deze steun kan de cardanas zelf ook minder ver uit het lood draaien en worden problemen met de homokineet verder voorkomen:

Versterkte tussenas lager houder van JXB Performance