Zandweg 20a, 4416 NB, Kruiningen, Nederland
+31 (0)113 700266
info@hardemanmotorsport.nl

Honda S2000 versterkt en gereviseerd differentieel

Honda S2000 versterkt en gereviseerd differentieel

Van de Honda S2000 hebben we al redelijk wat differentiëlen voorbij zien komen. Revisie kan nodig zijn als de tandwielen of lagers geluid maken of speling heeft ontwikkeld. Maar het kan ook een goede voorzorgsmaatregel zijn mocht de auto in de motorsport gebruikt worden of een aanzienlijke vermogens stijging heeft ondergaan want we kunnen het differentieel daarbij gelijk versterken.

Verstevigen

Daarom hebben we voor onze 24-uurs racende duitse klant met supercharged S2000, deze versteviging ontwikkeld. Het zwakke punt bij uitstek word zo uitgeschakeld en het 2e punt, de crush sleeve hebben we voorzien van een steviger variant en is eventueel ook als fixed sleeve beschikbaar. De Mfactory tandwielen zijn van zichzelf al versterkt, maar we kunnen ook de standaard tandwielen versterken.

Revisie

Bij revisie vervangen we alle lagers en keerringen, ontroesten de buitekant en voorzien het diff van een nieuwe laklaag, stellen de tandwielen netjes af en geven er 2 jaar garantie bij.

Gereviseerd Honda S2000 differentieel

Sper upgrades

Daarnaast bieden we een OS Giken sper aan omdat onze klant en wij daar al zulke goede ervaring mee hebben. Een OS Giken platensper is namelijk een aanzienlijke upgrade ten opzichte van het torsen sper op het circuit. Maar ook op de straat is de extra stabiliteit te voelen. Lees bijvoorbeeld dit onafhankelijk vergelijkende artikel op grassrootsmotorsport.com waar het standaard torsen, met een OS Giken superlock en een Kaaz sper differentieel word vergeleken. https://grassrootsmotorsports.com/articles/whats-the-diff/

Versterkt gereviseerd differentieel met hogere eindverhouding en OS Giken superlock voor VLN race S2000

Een ander voordeel van een OS Giken platensper is dat je geen duurzaamheid inlevert en een sterker sper installeert. De OS Giken laat minder wielspin toe waardoor je S2000 minder kans heeft op het breken van het differentieel of aandrijfassen, maar misschien wel het meest belangrijk, vooral voor de AP1 is dat voor een groot gedeelte het listige gedrag van de achterkant voorkomen wordt. Dat komt omdat een torsen continu het vermogen over de achterwielen aan het afwegen is waardoor de achteras in meer of minder mate stuurt, dat doet een platensper niet, die geeft zijn werking af afhankelijk van hoeveel gas je geeft, iets wat veel beter te controleren en te kalibreren is voor de bestuurder.

Bruno uit Portugal stuurde zijn differentieel helemaal naar ons om tandwielspeling gecorrigeerd te hebben naar een stil profiel en een OS Giken platensper te installeren

Speling op de uitgaande as

Als het differentieel radiale speling heeft op de uitgaande as, dan is daar het OEM Torsen sper doorgaans de oorzaak van. De tandwielen, aanloopschijven en behuizing loopt/draait continu langs elkaar heen zodra je door een bocht gaat en over tijd komt daar steeds een beetje meer slijtage in. Wij kunnen dit vrij voordelig oplossen door het torsen sper weer strak in elkaar te zetten met wat meer voordruk, daarmee wordt dit probleem voor langere tijd voorkomen en zal het sper iets assertiever reageren. Een andere duurzamer oplossing is de installatie van een platensper voor meer grip, stevigheid en voorspelbaarheid voordelen zoals beschreven hierboven.

OEM S2000 Torsen sper interne tandwielen, over tijd ontstaat aan een torsen ook slijtage en schade

Aanpassing eindverhouding

Op een hoogtoerige auto zoals de Honda S2000 met een blok dat vooral hoog in het Vtech gebied zijn vermogen maakt, is het belangrijk om de toeren hoog te houden. Dat doe je bijvoorbeeld met een 4.63 overbrenging van MFactory, maar er zijn ook andere opties en tandwiel fabrikanten. Wat daar de voor en nadelen van kunnen zijn lees je hier op onze site: https://hardemanmotorsport.nl/algemene-informatie-sperdiff/aangepaste-differentieel-verhouding/

Standaard verhouding (4.10)
Verhoogde verhouding (4.63)