C63(s) AMG Diff revisie
De W205 C63 AMG en C63s zijn één bonk fascinerende techniek met een hot-v twin turbo 4.0 V8 en standaard een sper-differentieel. De C63 kreeg daarbij een mechanisch platensper en de C63s een electronisch aangestuurd platensper. Mooie techniek, maar als dit niet goed onderhouden wordt is er een kans dat dure onderdelen stuk gaan en de werking van het sper verloren gaat. Vooral de lagers hebben te lijden in deze auto’s.
Melding: Elektronisch sperdifferentieel in de achteras functioneert niet
Dit is een computer melding die door verschillende storingen kan worden gegeven. Maar in 90% van de gevallen die wij voorbij hebben zien komen, komt dit door slijtage in het sper differentieel, of schade in het sper.
We kunnen dit probleem oplossen, maar er zit wel een verschil tussen de kosten voor een revisie (Alleen slijtage) en reparatie (Delen gebroken).
Want als er delen gebroken zijn, is er weer een grote kans dat er andere delen zijn beschadigt en dat kunnen we alleen bepalen als we het differentieel open hebben.
English: electronic rear axle differential lock inoperative
This is a computer message that can be caused by various malfunctions. But in 90% of the cases we have seen, this is due to wear in the limited slip differential or damage to the limited slip differential.
We can solve this problem, but there is a difference between the costs for an overhaul (wear and tear only) and repair (parts broken). Because if parts are broken, there is a good chance that other parts are damaged and that we can only determine if we have the differential open.
A possibility to remedy this problem we can do a LSD conversion to a mechanical lsd. We have developed a mechanism that allows the e-diff to be canceled without the computer knowing or being visible from the outside. Completely TUV, MOT, GOCA, MOT, etc. proof. Because the electronics that control the e-diff are not motorsport proof, the conversion to a mechanical limited slip differential also has dynamic/driving advantages. It is not without reason that AMG motorsport does not use this differential on official racing cars.
By converting the e-diff to a mechanical LSD, we can offer the following advantages:
- More grip
- More predictable at and beyond the limit of grip
- Replacement parts available
- Lasts much longer
- Stronger (tested with over 1000hp)
We have OS Giken superlock LSD’s in stock and can supply Wavetrac and Drexler as well.
Service/onderhoud
Met een service interval van 50.000 km wordt de olie eigenlijk niet vaak genoeg vervangen waardoor er teveel troep door de olie gaat. Dit zorgt op termijn voor een schrapend of jankend geluid vanuit het differentieel. Een nieuw differentieel kost bij Mercedes al snel 3000,- ex btw als deze niet onder de garantie valt.
Bij revisie vervangen we alle lagers en keerringen plus we geven 2 jaar garantie. We plaatsen daarbij modificaties om het differentieel duurzamer te maken dan origineel. Zo bent u bij ons goedkoper, maar ook beter af. Eventueel kunnen we ook het sper verversen of upgraden en raden we aan onze Royal purple max gear olie te gebruiken voor een langer levensduur.
Sper upgrade
Een upgrade van het sper helpt de auto meer grip te pakken en beter geschikt te maken voor sportief of circuit gebruik. Naast upgrades van het standaard sper kunnen we ook een upgrade aanbieden naar een aftermarket sperklok zoals die van OS Giken voor een professioneel motorsport kwaliteit sper. Daarnaast hebben we goede ervaring met het versterken van tandwielen om het hoofd te bieden aan vermogens upgrades. Zo rijden er E63s AMG’s rond met over de 1000pk met ons versterkte differentieel.
Houd je C63 vers en scherp voor de beste performance met een differentieel van ons. Bij vragen of twijfel kunt u contact met ons opnemen
E-Diff (ESD) schade
We krijgen veel C63s AMG binnen door schade aan het sper differentieel. Het AMG sper differentieel is gemaakt van grotendeels gegoten staal. Dat is niet de sterkste manier van stalen onderdelen maken. Een aftermarket sperklok, zoals een OS Giken superlock of een Drexler (Het sper wat AMG zelf in de GT3/4 race auto’s gebruikt) platensper zijn gemaakt van gesmeed en gehard CNC gefreesd staal waardoor het aanzienlijk sterker is.
Wij hebben een mechanisme ontwikkeld waarmee het e-diff geannuleerd kan worden zonder dat de computer het weet of er aan de buitenkant iets van te zien is. Volledig TUV, APK, GOCA, MOT, etc proof dus. Omdat de electronica die het e-diff aansturen ook niet motorsport proof zijn, heeft de conversie naar een mechanisch sper differentieel ook nog dynamische/rij-technische voordelen. Het is niet voor niks dat AMG motorsport dit differentieel op de officiële race auto’s niet gebruikt.
Door het e-diff om te bouwen naar een mechanisch sper kunnen we de volgende voordelen bieden:
- Meer grip
- Beter voorspelbaar op en over de grens van grip
- Vervangende onderdelen beschikbaar
- Gaat veel langer mee
- Sterker
C63 AMG mechanisch sper differentieel schade
Het mechanische platensper van de C63 AMG wil ook wel eens stuk gaan, daarbij breken de bouten die het sper gedeelte sluiten. Als daar niet mee doorgereden wordt na schade kunnen we dit repareren en upgraden met sterkere bouten en meer verbindingen om problemen in de toekomst te voorkomen
Gebroken differentieel deksel of aandrijfas
C63(s) modellen van voor de facelift hebben een andere differentieel ophanging dan modellen na de facelift waarbij het systeem van de E-klasse is overgenomen. De modellen voor de facelift hebben 1 ophangpunt voor en 2 achter en na de facelift zijn er 2 ophangpunten voor en 2 achter. Dat is een aanpassing die blijkbaar nodig is geweest want we hebben al 10-talle C63 gezien waarbij het differentieel deksel is afgebroken aan de kant waar geen steun zit aan de voorkant van het differentieel. We hebben daarvoor een kit ontwikkeld waarmee we een extra ophangpunt kunnen plaatsen op de pre-facelift modellen.
Wiellagers
We hebben de wiellagers (A2053560000) op voorraad voor de C63(s) AMG. Schade aan de wiellagers is iets wat we wel eens voorbij zien komen en zodoende kunnen we altijd snel van dienst zijn als bij de diagnose blijkt dat het probleem niet in het differentieel zit.