Zandweg 20a, 4416 NB, Kruiningen, Nederland
+31 (0)113 700266
info@hardemanmotorsport.nl

E90 M3 en 1M coupe

E90 M3 en 1M coupe

Differentieel:

Het differentieel van de E9* M3 en 1M Coupe is licht aangepast ten opzichte van het E46 M3 differentieel. De sperklok in het differentieel is helaas een zelfde GKN Visco geactiveerd platensper met een asymmetrisch ontwerp. Het probleem is dat deze platen over tijd slijten en daardoor de druk in het sper langzaam lager word. Zodra dit het geval is, (Doorgaans na zo’n 100.000 á 150.000 km) begint de auto te bonken. De korte steekas in het differentieel heeft kans om te bewegen en zorgt voor een vervelend geluid.

Aan de ene kant is dit een vervelende kostenpost, aan de andere kant een goede kans om gelijk een upgrade uit te voeren. Want een S62 heeft zijn vermogen vooral boven in de toeren en om hem daar te kunnen houden is een upgrade van het differentieel verhouding de beste manier (Geschikt voor DCT en handbak). (zie: https://hardemanmotorsport.nl/algemene-informatie-sperdiff/aangepaste-differentieel-verhouding/)

Naast de verhouding raden we ook aan het sper gelijk aan te passen. Het GKN M variable sper word aangeprezen als een heel goed sper dat van wel 0 tot 100% kan sperren. Dat is op zich heel mooi, alleen duurt het wel even voordat deze daar is en die actie begint pas als het te laat is en er al wielslip is. En meestal is dat moment dat je grip nodig hebt geen kwestie van een paar minuten of zelfs seconden. Zeker op het circuit, maar ook op de straat wil je gelijk grip.

Daarom bieden we vervangende sperklokken van de E39 M5 (ZF), OS Giken, Drexler (Zoals de M3 GT4) of Gripper aan. Dit zijn platen sper differentiëlen die dynamisch veel sterker zijn, maar ook duurzamer, zo zijn ze te reviseren over tijd, sterker door een symmetrisch ontwerp en gaan ze veel langer mee tussen die revisies door. Zie hier hoe deze sper differentiëlen zich met elkaar verhouden: https://hardemanmotorsport.nl/sper-differentielen-vergelijken/

Daarnaast heeft BMW deze auto’s voorzien van de zwakkere kogellagers op de pinionas, in combinatie met een sper kan snel voor een ruisend geluid zorgen, ook daar kunnen we bij helpen met een upgrade naar sterkere lagers. Neem contact op voor details en prijzen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *