Zandweg 20a, 4416 NB, Kruiningen, Nederland
+31 (0)113 700266
info@hardemanmotorsport.nl

Viscose sper differentieel

Viscose sper differentieel

Viscous, visco, VLSD of viscose sper differentieel is een type sper wat in aftermarket vrijwel niet voorkomt maar die wel vaker gebruikt wordt in onder performance modellen van de fabriek af zoals Ford Sierra, Nissan Z, Chrysler SRT, AMG, Mitsubishi Lancer Evo of BMW M variable sper (E46, E82 1M coupe, E90 M3/Z4M en E60-E63 M5/M6)

Een visco lock werkt in meer of mindere mate afhankelijk van het verschil in wielsnelheid. Dit is weer een echt andere werking als bij een Torsen of Platensper. Waar de hiervoor genoemde type sper werken aan de hand van koppel en grip, is het visco sper alleen afhankelijk van het verschil in snelheid tussen de achterwielen. Als u namelijk rechtuit rijdt, dan doet het sper helemaal niks. Maar zodra er een bocht genomen wordt zal het buitenste wiel natuurlijk harder moeten gaan draaien dan het binnenste wiel. Zodra het ene wiel harder draait dan het andere wiel, moet het tandwiel een andere snelheid draaien ten opzichte van de sperklok.

Nissan 350Z/Infiniti G35 visco sper

Zodra dit tandwiel ten opzichte van de klok moet draaien wordt de interne pomp aangedreven die druk opbouwt op de interne sperplaten in de sperklok. Hoe harder deze sperplaten worden aangedrukt, des te meer sper de sperklok levert. Als je gewoon rustig over een rotonde rijdt, dan zal de pomp zo weinig druk opbouwen dat je zonder te merken de rotonde kan nemen. Pas als een wiel echt doorspint omdat er te veel gas wordt gegeven, dan gaat dit type sper echt genoeg druk opbouwen waarbij het te merken is dat je meer grip krijgt. Daarbij is het altijd te laat om de eerste slip te voorkomen en zul je eerst moeten compenseren voor het opgebouwde momentum, je wiel is al aan het slippen en dan pas ga je merken dat de achteras grip opbouwt.

Er is afstelling in deze differentiëlen mogelijk. Sommigen kunnen voorzien worden van dikkere of dunnere viscose siliconen. Het aantal sperplaten en de gebruikte differentieel olie kunnen effect hebben op het functioneren van het sper. In die zin dat de opbouw van sper langzamer of sneller zal gaan. Een te agressief sper zal echter snel niet fijn rijden op de straat en een te soepel sper heeft als nadeel dat deze weinig initiële grip zal geven. Dit type sper wordt in motorsport maar zeer weinig toegepast en veel OEM geleverde Visco sper typen oververhitten waarbij ze hun functie verliezen.

GKN Visco lok door BMW M hernoemd naar M-variable

Voor grip is het echter wel een verbetering over een standaard differentieel, je moet bij een slippend wiel alleen even de kiezen op elkaar houden en wachten tot het sper in werking komt. Dit type sper werkt tijdens het accelereren en bij het afremmen.