Bmw X5 differentieel klok gebroken? Differentieel reviseren!
De BMW X5 (maar ook ander xdrive modellen) is een relatief zware auto! De X5 beschikt over het algemeen zeer koppelrijke motoren en over brede banden. Dit maakt de auto geschikt voor het trekken van zware trailers en geeft de auto gebruiksnut in het terrein. Echter om zo’n zware sterke auto veilig op de weg te houden inclusief aanhanger, is de X5 uitgerust met dynamic traction control (DTC) en dynamic stability control (DSC)
Open Bmw X5 differentieel
Deze eigenschappen bij elkaar zijn echter allemaal in het nadeel van het differentieel. Een open differentieel hoeft in principe niet zoveel kracht te verwerken! Maximaal is in ieder geval de hoeveelheid koppel van het wiel met de minste grip. Als er echter gebruik gemaakt wordt van de remmen om grip te simuleren zoals met een elektronisch sper. of in het geval van deze X5 met het ESC/DSC aan, dan kan het wel eens wat teveel worden voor het gegoten open differentieel. Dit probleem zal zich manifesteren door het vastlopen van het differentieel, bonkend geluid uit de achteras of lekkende keerringen op de uitgaande assen.
BMW X5 Sperdifferentieel?
Ook in deze gevallen bent u beter af met een sperdifferentieel. Een sperdifferentieel wordt geslepen uit een solide stuk staal, gesmeed en voorzien van 4 sterke, in plaats van 2 gegoten, satelliet tandwielen. Zodat het bestand is tegen de extra grip die een sperdifferentieel uit zichzelf genereert. Een veel gebruikte oplossing voor dit probleem is de installatie van een tweedehands differentieel. U bent hierdoor maar tijdelijk van het probleem verlost! Dit probleem zich dan na verloop van tijd weer kunnen voordoen met het gevaar voor een blokkerend differentieel. Hierdoor ontstaan er ook opnieuw kosten door demontage/montage en aankoop van weer een ander differentieel.
Wij reviseren, of bij tandwielschade vervangen het X5 differentieel en installeren een nieuw sperdifferentieel. Naast het oplossen van het probleem met het open differentieel zal de auto ook meer grip hebben en over verbeterde offroad capaciteiten beschikken.
Royal Purple
Ook adviseren wij gebruik te maken van Royal Purple 75W90 max gear olie. Vanuit onze specialisatie op het vlak van differentiëlen hebben wij de ervaring dat deze olie garant staat voor zo min mogelijk slijtage. Hoewel BMW adviseert dat de olie nooit vervangen hoeft te worden adviseren wij dit om de 25.000km te doen. Lees hier meer informatie over Royal Purple
Geïnteresseerd in een Bmw X5 sperdifferentieël of reviseren van uw huidige differentieel? Vraag nu een offerte aan