Door de afgelopen jaren heel wat klanten met E46 M3’s en onze eigen M3 hebben we inmiddels best wat ervaring op gedaan in het versterken, verstevigen, versnellen en verbeteren van deze geweldige rijders auto’s. Zie hier wat we voor jouw M3 of Z4 kunnen betekenen:
Subframe bevestiging versteviging/oplossen van scheuren in het chassis:
De BMW E46 staat er om berucht dat deze scheuren ontwikkelen in het chassis op de punten waar het subframe is bevestigd. Hier is door BMW officieel een fix voor gekomen, maar dit is doorgaans een fix van tijdelijk aard omdat het chassis dan alsnog weer kan gaan scheuren.
Met onze versteviging kit word de bodem zo stevig dat scheuren niet meer voor komt, ook niet bij circuit gebruik of driften. Daarnaast lassen we de fels randen extra omdat de E46 daar ook de neiging heeft om te gaan scheuren.
Bij montage van de kit vervangen we ook de remleidingen boven de benzine tank omdat deze vaak gaan roesten en kunnen alle subframe, diff en draagarm bussen vervangen voor OEM, Urethaan of kogellagers.
We bieden ook de optie om een subframe te laten prepareren door ons. Je koopt dan een gepoedercoate subframe met de urethaan, rubber of alu bussen er ingezet. Je hoeft deze dan alleen te monteren en je oude subframe achteraf in te leveren of deze door ons laten monteren bij het fixen van je differentieel of bodem bevestigingen.
Differentieel:
Het differentieel van de M3 en Z4M is gelukkig wel een hele stevige. 700 pk kan er goed door heen. De sperklok in het differentieel is helaas een niet zo duurzaam GKN Visco geactiveerd platensper met een asymmetrisch ontwerp. Het probleem is dat deze platen over tijd slijten en daardoor de druk in het sper langzaam lager word. Zodra dit het geval is, (Doorgaans na zo’n 100.000 á 150.000 km) begint de auto te bonken. De korte steekas in het differentieel heeft kans om te bewegen en zorgt voor een vervelend geluid.
Aan de ene kant is dit een vervelende kostenpost, aan de andere kant een goede kans om gelijk een upgrade uit te voeren. Want een S54 heeft zijn vermogen vooral boven in de toeren en om hem daar te kunnen houden is een upgrade van het differentieel verhouding de beste manier. (zie: https://hardemanmotorsport.nl/algemene-informatie-sperdiff/aangepaste-differentieel-verhouding/)
Naast de verhouding raden we ook aan het sper gelijk aan te passen. Het GKN M variable sper word aangeprezen als een heel goed sper dat van wel 0 tot 100% kan sperren. Dat is op zich heel mooi, alleen duurt het wel even voordat deze daar is en die actie begint pas als het te laat is en er al wielslip is. En meestal is dat moment dat je grip nodig hebt geen kwestie van een paar minuten of zelfs seconden. Zeker op het circuit, maar ook op de straat wil je gelijk grip.
Daarom bieden we vervangende sperklokken van de E39 M5 (ZF), OS Giken of Gripper aan. Dit zijn platen sper differentiëlen die dynamisch veel sterker zijn, maar ook duurzamer, zo zijn ze te reviseren over tijd, sterker door een symmetrisch ontwerp en gaan ze veel langer mee tussen die revisies door. Zie hier hoe deze sper differentiëlen zich met elkaar verhouden: https://hardemanmotorsport.nl/sper-differentielen-vergelijken/
Daarnaast is revisie na 20 jaar ook soms nodig, ook daar kunnen we bij helpen. Neem contact op voor details en prijzen.
Achter schommelarm bussen:
De schommelarm bussen op de E46 en Z4 zijn dezelfde als die gebruikt werden op de E36. Deze rubbern bussen zijn van zichzelf al niet heel stevig, maar over verloop van tijd worden ze zachter en kunnen zelfs gaan scheuren. En zeker bij circuit gebruik of de banden van tegenwoordig met meer grip, kunnen deze bussen ook dwars bewegen in plaats van alleen draaien.
Als deze bus dwars kan bewegen dan stuurt hij daarmee camber en spooring aan. Waardoor de achter as licht gaat sturen. Dit geeft een heel onzeker gevoel over je achteras en is onwenselijk bij sportief gebruik. We raden dan ook aan deze bus te vervangen voor een kogellager. Deze zit strak en kan geen kant op bewegen behalve de bedoelde richting. Hierdoor voelt de achteras weer strak en veert deze zeer soepel.
Tunnelbrug en chassisversteviging:
Afgekeken van BMW’s werk aan de G80 M3, hebben we een dikke aluminium plaat gemaakt die alle transmissietunnel bevestigingspunten met elkaar verbindt. In plaats van 2 losse stalen platen (die vaak roesten) is er 1 aluminium plaat.
Een andere aanrader voor chassis versteviging, tevens een ondersteuning voor de subframe versterking is de achterbak brace van Pure Tech Sweden. Deze brace verbind de veerpoottorens met de subframe bevestigingspunten doormiddel van een stevig buizenframe in poedercoating. De brace is tijdelijk snel te verwijderen mocht u een keer iets groots mee willen nemen in de achterbak.