Zandweg 20a, 4416 NB, Kruiningen, Nederland
+31 (0)113 700266
info@hardemanmotorsport.nl

BMW E36 (M3 en Z3)

Vanaf het begin van Hardeman motorsport hebben we aanbod gehad voor de E36. Over de jaren hebben we een uitgebreid assortiment opgebouwd voor de verschillende E36 en Z3 waarvan we de speciale delen hieronder willen toelichten. Voor het grootste gedeelte van ons aanbod kunt u in onze webshop terecht: https://www.motorsportparts.nl/bmw/bmw-e36-z3/

BMW E36 Differentieel gereviseerd

Sper en differentieel

Op ede E36 en Z3 zijn een aantal differentielen geleverd in verschillende vormen, dat zullen we hieronder even uiteen zetten:

  • 168 kleinhuis differentieel met 2 deksel ophangpunten – E36 sedan, coupe, touring en cabrio met 4 cilinder motoren.
  • 168 kleinhuis differentieel met 1 deksel ophangpunt – E36 compact en Z3 met 4 cilinder motoren.
  • 188 mediumhuis differentieel met 2 deksel ophangpunten – E36 sedan, coupe, touring, cabrio en M3 3.0 met 6 cilinder motoren.
  • 188 mediumhuis differentieel met 1 deksel ophangpunt – E36 compact, Z3 met 6 cilinder motoren en Z3M.
  • 210mm groothuis differentieel met 2 deksel ophangpunten – E36 M3 3.2

Het 168 huis, zeker met het ZF sper raden we aan voor niet meer dan 150pk kans op brekende onderdelen is anders zeker aanwezig. Het 188 differentieel, afhankelijk van de verhouding is te gebruiken tot zo’n 350 pk en het 210mm differentieel is erg sterk en eerder afhankelijk van andere omstandigheden dan het vermogen.

We hebben voor elk model een sper differentiëel beschikbaar:

168:
* OEM optioneel beschikbaar geweest met ZF platensper, deze kunnen we reviseren of upgraden.
* Aftermarket: OS Giken Superlock, Gripper, Drexler, PG, Mfactory, Quaife Torsen.

188:
* OEM optioneel beschikbaar geweest met ZF platensper (Standaard op M3 3.0 en Z3 M), deze kunnen we reviseren of upgraden
* OEM voorzien van een torsen sper op de Z3 2.8 en 3.0 (inclusief coupe). Deze ontwikkelen over verloop van de KM stand speling op de uitgaande assen, hier bieden we een revisie van het torsen sper voor aan.
* Aftermarket: OS Giken Superlock, Gripper, Drexler, PG, Mfactory, Quaife Torsen.

210:
* OEM voorzien van een ZF platensper voor de M3 3.2. We kunnen deze reviseren en upgraden.
* Aftermarket: OS Giken Superlock, Gripper, Drexler, Mfactory, Quaife Torsen.

Aanpassing van de eindverhouding is ook voor elk model beschikbaar, neem contact op voor een persoonlijk advies. Veel OEM tandwielsets hebben we op voorraad van 2.93, 3.15, 3.23, 3.45, 3.64, 3.73, 3.91, 4.1, 4.45 en hoger.

Subframe bevestiging versteviging/oplossen van scheuren in het chassis:

De BMW E36 Sedan, cabrio en touring (Niet de Z3 of Compact) staan er om berucht dat deze scheuren ontwikkelen in het chassis op de punten waar het subframe is bevestigd. Hier is door BMW officieel een fix voor gekomen, deze fix bestaat uit 4 lasplaten die de subframe bevestigingspunten. Daarbij kunnen we ook gelijk stabilisatorstang of draagarm verstevigingen uitvoeren.

Met onze versteviging kit word de bodem zo stevig dat scheuren niet meer voor komt, ook niet bij circuit gebruik of driften. Daarnaast lassen we de fels randen extra omdat de E46 daar ook de neiging heeft om te gaan scheuren.

Bij montage van de kit vervangen we ook de remleidingen boven de benzine tank omdat deze vaak gaan roesten en kunnen alle subframe, diff en draagarm bussen vervangen voor OEM, Urethaan of kogellagers.

We bieden ook de optie om een subframe te laten prepareren door ons. Je koopt dan een gepoedercoate subframe met de urethaan, rubber of alu bussen er ingezet. Je hoeft deze dan alleen te monteren en je oude subframe achteraf in te leveren of deze door ons laten monteren bij het fixen van je differentieel of bodem bevestigingen.

E46 M3/Z4M voorbeeld subframe, zwart gepoedercoat en voorzien van IRP alu subframe busse

Achter schommelarm bussen:

De schommelarm bussen op de E36 zijn origineel van rubber. Deze rubber bussen zijn van zichzelf al niet heel stevig, maar over verloop van tijd worden ze zachter en kunnen zelfs gaan scheuren. En zeker bij circuit gebruik of de banden van tegenwoordig met meer grip, kunnen deze bussen ook dwars bewegen in plaats van alleen draaien.

IRP kogellager bussen geïnstalleerd

Als deze bus dwars kan bewegen dan stuurt hij daarmee camber en spooring aan. Waardoor de achter as uit zichzelf gaat sturen. Dit geeft een heel onzeker gevoel over je achteras en is onwenselijk bij sportief gebruik voor feedback, bandenslijtage en grip. We raden dan ook aan deze bus te vervangen voor een kogellager. Deze zit strak en kan geen kant op bewegen behalve de bedoelde richting. Hierdoor voelt de achteras weer strak en veert deze zeer soepel.

Schommelarm uniball set
Schommelarm uniballs in onze webshop

Cardanas revisie:

De cardanas op een E36 of Z3 is inmiddels al wat jaartjes oud en willen wel eens wat speling of versleten lagers vertonen. Als de lagers in de kruisassen beginnen te slijten en daardoor in een bepaalde hoek zwaarder draaien dan normaal, dan zorgt dat in de auto voor een trilling, vaak als eerst voelbaar bij acceleratie in lage versnellingen.
We bieden cardanas revisie (nieuwe lagers, tussenaslager, controleren op schade, reparatie, spuiten en balanceren) aan vanaf 495,-.