Zandweg 20a, 4416 NB, Kruiningen, Nederland
+31 (0)113 700266
info@hardemanmotorsport.nl

BMW 3-serie G20, G21 4-serie G22, G23 en G26, Z4 G29 en G42 2-serie

Het G chassiscode 3-serie platform is duidelijk een evolutie (qua onderstel en aandrijflijn techniek) op de F chassiscode auto’s van de vorige generatie, maar BMW heeft een aantal van de grote performance missers aangepakt. M*40i (B58) modellen hebben standaard, ook bij x-drive, een electronisch aangestuurd sper differentieel (e-lsd). En de standaard schokdempers zijn een flinke stap vooruit. Uiteraard hebben we er het nodig op aan te merken, zoals je hieronder kan lezen.

Differentieel

De straat auto’s zijn standaard voorzien van 4 verschillende modellen differentieel:

168LW Stalen achter differentieel

Gereviseerd 168lw differentieel

Een differentieel dat we kennen van de vorige generatie. Alleen geleverd op de pre-facelift/non-LCI modellen.

We kunnen deze reviseren en voorzien van verschillende modellen sper van Gripper, Quaife, OS Giken, Drexler, PG Torsen en meer.

190AL Aluminium achter differentieel

BMW 190AL G20-G28, Z4 G29 en G42 achterdifferentieel gereviseerd

Deze differentielen zaten op alle modellen zonder sper, zoals de 320i, 330e, Z4 20i, 220i etc. Deze differentielen zijn vrij licht in gewicht en niet bijzonder robuust.

Het is mogelijk deze differentielen van een sper te voorzien, onder andere Drexler heeft een model.

Voor problemen met het breken van deze differentielen, bieden we oplossingen aan: https://hardemanmotorsport.nl/bmw-3-serieg20-g26-g29-z4-en-g42-2-serie/#Differentieel_verstevigen

215LW Staal achter differentieel

Het 215LW differentieel is een zeer stevige unit die standaard op de zware diesel modellen zit.

Dit is een open differentieel model waar we de volgende aanpassingen op aan kunnen bieden:

215LWS Staal achter differentieel met electronisch aangestuurd sper

215LWS e-LSD differentieel gereviseerd en aangepast naar een mechanisch OS Giken sper differentieel voor de 330i endurance competitie

Het 215LWS differentieel is een zeer stevige unit die standaard op alle Mx40i modellen 2, 3, 4 serie zit en de Z4 M40i.

Standaard zit hier een sper in dat aangestuurd wordt via een elektromotor. Zo’n sper is veel beter dan een open differentieel, maar niet zo fijn als een mechanisch platensper, plus als deze versleten zijn of er gaat iets aan stuk, kan je alleen een compleet nieuw differentieel bestellen bij een BMW. Daarvoor en onderstaande redenen bieden wij een platensper conversie aan voor dit differentieel. Dat heeft de volgende voordelen:

  • Rijtechnisch beter, continu variabel (ipv 6 standen) en direct beïnvloedbaar met het pedaal, harder sperrend, meer grip en beter voorspelbaar.
  • Duurzamer, door sperplaten te gebruiken zonder coating niet gevoelig voor revisie.
  • Reviseerbaar en losse onderdelen verkrijgbaar.

170AL Aluminium vooras differentieel

Het vooras differentieel voor de x-drive modellen. We kunnen deze reviseren en versterken.

Extra differentieel koeling beschikbaar

Met een staal behuizing, +/-1,3 liter olie inhoud en een aluminium deksel lijkt dit differentieel op vrijwel elke non-M BMW differentieel waarbij te warm worden geen probleem is. Een sper differentieel zal wel zorgen dat het differentieel aanzienlijk warmer wordt, maar ook dat hoeft niet voor problemen te zorgen. Auto’s die actief het circuit zien echter, zien we gevallen van voorbij komen waarbij de keerring te snel slijten en gaan lekken en de olie te warm wordt.

Bij opnames met de hitte gevoelige camera zien we duidelijk dat de warmte van het differentieel word overgenomen op het koelblok

Door het deksel van een koelelement te voorzien, wordt de temperatuur van het deksel aanzienlijk lager gehouden, dat zorgt voor koeling van het complete differentieel omdat een differentieel gebruik maakt van spatsmering. Het kroonwiel draait in een laagje olie, daarbij schept die het op en smijt het in de rondte. Grofweg de helft daarvan komt tegen het aluminium deksel en de andere helft stroomt langs de ingaande en uitgaande as lagers. Door de olie koeler te houden, verbrand de olie en additieven (Zoals de LSD additief siliconen, die een lager verbrand temperatuur hebben dan de olie) minder snel. Daardoor kan het beter blijven smeren en het sper soepel zijn werk blijven doen.

De Hardeman Motorsport koelvin adapter voor meer rijwind koeling.

Voor het 215LWS is er een differentieel deksel beschikbaar van de Toyota Supra, die heeft dezelfde aansluitingen, maar meer koelvinnen

Differentieel verstevigen:

Door de de beperkte stevigheid van het 190AL differentieel, hebben we al een aantal auto’s omgebouwt naar een steviger stalen differentieel. Dit heeft de volgende voordelen:

  • Kan tuning, hoger vermogen en motorsport belasting aan
  • Meer mogelijkheden in ombouw naar een sper (En daardoor wat voordeliger)
  • Steviger aandrijfassen
  • Sterkere lagers.
  • Differentieel deksel met koelvinnen beschikbaar.

Neem contact op voor de mogelijkheden voor uw auto.

Versnellingsbak:

Voor de ZF 8HP bieden we een vergrote oliepan van aluminium die niet bij elke olie wissel vervangen hoeft te worden en die de olie beter koelt door koelvinnen die de rijwind mee pakken.