Het G chassiscode 3-serie platform is duidelijk een evolutie (qua onderstel en aandrijflijn techniek) op de F chassiscode auto’s van de vorige generatie, maar BMW heeft een aantal van de grote performance missers aangepakt. M*40i (B58) modellen hebben standaard, ook bij x-drive, een electronisch aangestuurd sper differentieel (e-lsd). En de standaard schokdempers zijn een flinke stap vooruit. Uiteraard hebben we er het nodig op aan te merken, zoals je hieronder kan lezen.
Differentieel
De straat auto’s zijn standaard voorzien van 4 verschillende modellen differentieel:
168LW Stalen achter differentieel
Een differentieel dat we kennen van de vorige generatie. Alleen geleverd op de pre-facelift/non-LCI modellen.
We kunnen deze reviseren en voorzien van verschillende modellen sper van Gripper, Quaife, OS Giken, Drexler, PG Torsen en meer.
190AL Aluminium achter differentieel
Deze differentielen zaten op alle modellen zonder sper, zoals de 320i, 330e, Z4 20i, 220i etc. Deze differentielen zijn vrij licht in gewicht en niet bijzonder robuust.
Het is mogelijk deze differentielen van een sper te voorzien, onder andere Drexler heeft een model.
Voor problemen met het breken van deze differentielen, bieden we oplossingen aan: https://hardemanmotorsport.nl/bmw-3-serieg20-g26-g29-z4-en-g42-2-serie/#Differentieel_verstevigen
215LW Staal achter differentieel
Het 215LW differentieel is een zeer stevige unit die standaard op de zware diesel modellen zit.
Dit is een open differentieel model waar we de volgende aanpassingen op aan kunnen bieden:
- Revisie – Nieuwe lagers, keerringen, stralen en spuiten met 2 jaar garantie.
- Sper differentieel – Mogelijk met Quaife, Drexler, Wavetrac of OS Giken Superlock sper.
215LWS Staal achter differentieel met electronisch aangestuurd sper
Het 215LWS differentieel is een zeer stevige unit die standaard op alle Mx40i modellen 2, 3, 4 serie zit en de Z4 M40i.
Standaard zit hier een sper in dat aangestuurd wordt via een elektromotor. Zo’n sper is veel beter dan een open differentieel, maar niet zo fijn als een mechanisch platensper, plus als deze versleten zijn of er gaat iets aan stuk, kan je alleen een compleet nieuw differentieel bestellen bij een BMW. Daarvoor en onderstaande redenen bieden wij een platensper conversie aan voor dit differentieel. Dat heeft de volgende voordelen:
- Rijtechnisch beter, continu variabel (ipv 6 standen) en direct beïnvloedbaar met het pedaal, harder sperrend, meer grip en beter voorspelbaar.
- Duurzamer, door sperplaten te gebruiken zonder coating niet gevoelig voor revisie.
- Reviseerbaar en losse onderdelen verkrijgbaar.
170AL Aluminium vooras differentieel
Het vooras differentieel voor de x-drive modellen. We kunnen deze reviseren en versterken.
Extra differentieel koeling beschikbaar
Met een staal behuizing, +/-1,3 liter olie inhoud en een aluminium deksel lijkt dit differentieel op vrijwel elke non-M BMW differentieel waarbij te warm worden geen probleem is. Een sper differentieel zal wel zorgen dat het differentieel aanzienlijk warmer wordt, maar ook dat hoeft niet voor problemen te zorgen. Auto’s die actief het circuit zien echter, zien we gevallen van voorbij komen waarbij de keerring te snel slijten en gaan lekken en de olie te warm wordt.
Door het deksel van een koelelement te voorzien, wordt de temperatuur van het deksel aanzienlijk lager gehouden, dat zorgt voor koeling van het complete differentieel omdat een differentieel gebruik maakt van spatsmering. Het kroonwiel draait in een laagje olie, daarbij schept die het op en smijt het in de rondte. Grofweg de helft daarvan komt tegen het aluminium deksel en de andere helft stroomt langs de ingaande en uitgaande as lagers. Door de olie koeler te houden, verbrand de olie en additieven (Zoals de LSD additief siliconen, die een lager verbrand temperatuur hebben dan de olie) minder snel. Daardoor kan het beter blijven smeren en het sper soepel zijn werk blijven doen.
Voor het 215LWS is er een differentieel deksel beschikbaar van de Toyota Supra, die heeft dezelfde aansluitingen, maar meer koelvinnen
Differentieel verstevigen:
Door de de beperkte stevigheid van het 190AL differentieel, hebben we al een aantal auto’s omgebouwt naar een steviger stalen differentieel. Dit heeft de volgende voordelen:
- Kan tuning, hoger vermogen en motorsport belasting aan
- Meer mogelijkheden in ombouw naar een sper (En daardoor wat voordeliger)
- Steviger aandrijfassen
- Sterkere lagers.
- Differentieel deksel met koelvinnen beschikbaar.
Neem contact op voor de mogelijkheden voor uw auto.
Versnellingsbak:
Voor de ZF 8HP bieden we een vergrote oliepan van aluminium die niet bij elke olie wissel vervangen hoeft te worden en die de olie beter koelt door koelvinnen die de rijwind mee pakken.