Zandweg 20a, 4416 NB, Kruiningen, Nederland
+31 (0)113 700266
info@hardemanmotorsport.nl

Eerste generatie 1 serie

Eerste generatie 1 serie

De eerste generatie 1 serie (E81, E82, E87, E88) is een relatief ondergewaardeerde auto en ze zijn nu nog voor goede prijzen te vinden. Het aanbod 6-cilinders niet zo hoog als op vorige 3-series, alleen de 130i (hatchbacks), 125i (coupe), 135i (coupe) en 1M coupe. Helaas is er op alle modellen geen sper geleverd, behalve op de 1M coupe. Best jammer, omdat een sper ze zo goed doet. Deze modellen hebben standaard van de fabriek al een erg stevig chassis en lekker directe besturing wat ze bij uitstek geschikt maakt voor motorsport of sportief rijden. Hieronder onze favoriete upgrades:

Sper differentieel:

We bieden voor alle modellen 1 serie (116i, 120d, 135i, 1m Coupe, allemaal) een sper differentieel aan, prijzen voor het sper zelf beginnen bij 750,- voor een torsen sper, vanaf 1460,- heb je een platensper en 1499,- voor een OS Giken. Inbouw van het sper kost 175,- of is gratis in combinatie met differentieel revisie (Behalve voor de 135i met gelast kroonwiel). Neem contact op voor de details. Voor de 130i, by popular demand, hebben we een configurator: https://www.motorsportparts.nl/bmw/bmw-e81-88/aandrijving-en-diff/compleet-sperdifferentieel-bmw-130i-346-188l

130i differentieel met vinnendeksel voor betere oliekoeling. Een hogere eindverhouding kan ook een leuke upgrade zijn.

Autoblog is ook bij ons langs geweest voor de montage van een sper differentieel in hun eigen 130i. Daarbij is een hogere verhouding geplaatste en een OS Giken platensper. In dit filmpje met wat slow motion beelden kan je mooi zien hoe er veel vermogen naar het buitenste wiel gaat in bochten. Dit is belangrijk, want de auto leunt op het buitenste wiel en heeft daar dus de meeste grip:

Stabilisatorstang:

De stabilisatorstangen op heel veel modellen BMW zijn een beetje aan de dunne kant, maar die van deze 1 serie’s zeker op de achterkant zijn wel heel licht. Door vooral de achterkant een upgrade te geven kan de balans van je 1 serie een stap vooruit maken om uit de wat te veilige zone te komen die BMW er standaard aan mee geeft. Het lastige voor de achter stabilisator is wel dat die over het subframe heen loopt dus die moet daar voor gedemonteerd worden, we raden aan om het samen met subframe bussen te doen.

Draagarm en subframe:

Subframe rubbers zijn behoorlijk aan de zachte kant, daardoor kunnen ze vrij veel bewegen en als het subframe beweegt, dan verandert spoor en camber op de achteras, dat is niet goed voor de voorspelbaarheid van de auto. We raden dus aan om steviger, urethaan of alu bussen te gebruiken voor een beter in te schatten en strakker sturende auto. Diffbussen zijn het best gewoon van rubber om de kans op differentieel gehuil te voorkomen. Daarnaast kunnen draagarmen voor en achter uniballs gebruiken of verstelbare armen (Achter) om camber en spoor beter in te kunnen stellen. Ook de uitlijning is aan de behoudende kant en kan met een upgrade aanzienlijk in grip winnen. Op de vooras is het ook mogelijk om E90 M3 draagarmen onder te monteren hierdoor krijg je een halve graad meer camber, voor meer grip bij insturen.

Hardrace aluminium draagarmen volgens M3 specificatie zijn gelijk voorzien van een uniball voor meer stuurgevoel en betere controle over camber

Dempers en veren of schroefsets:

Dempers op deze generaties BMW zijn over de gehele range vrij dramatisch en zijn na 100.000km echt wel op hun einde. Daarnaast zijn ze, om te compenseren voor de run-flat banden, erg zacht. Een setje vervangende Bilstein B6, 8, 12, Tein of Gaz dempers zijn een goed begin om de auto aanzienlijk meer controle te geven zonder op comfort in te leveren. Daarnaast zijn er schroefsets beschikbaar vanaf 626,- euro die al flink meerwaarde bieden over de standaard dempers. Maar het mooist zou natuurlijk een setje Öhlins of Intrax dempers zijn.

Remmen:

Vrijwel al deze auto’s zijn standaard voorzien van de typische 1 zuigerklauwen, die zijn zwaar en niet de ultieme remoplossing. BMW heeft dit zelf doorzien en heeft op bepaalde 135i een heel mooi setje brembo remmen geleverd die als M performance set beschikbaar zijn voor elk model 1 serie. Daarnaast zijn een paar sportievere remblokken vaak ook al een goede stap naar wat meer vertraging. We hebben ook rvs omvlochten remslangen, messing rembussen, nieuwe pedaal busjes en remolie voor een steviger rempedaal.

M performance sport remmen set (17″ velgen of groter) bevat remklauwen, 2-delige schijven, ankerplaten, remblokken en slijtage sensor.

Differentieel revisie:

Één van onze best verkochte producten is de BMW 1 serie differentieel revisie. Deze modellen zijn bekent om de gevoelige lagers. We reviseren deze met sterkere lagers die aanzienlijk langer mee gaan, ontroesten, spuiten en voorzien het differentieel van nieuwe keerringen. We geven 2 jaar garantie op onze differentiëlen omdat we zeker zijn dat ze voorlopig niet meer stuk gaan.

Banden:

Standaard zijn deze auto’s voorzien van de vroege generaties run-flat banden. Het voordeel van deze banden is dat als je een lekke band rijdt, je op een rustig tempo door kan rijden naar de dichtstbijzijnde garage. Het nadeel is echter meervoud:
– Enorm harde bandwang zorgt voor harde impact (hoor en voelbaar) bij oneffenheden in de weg.
– Relatief zware banden, niet goed voor het onafgeveerde gewicht.
– Relatief weinig grip doordat de band zich niet zo mooi kan plaatsen op de weg (En runflats zijn niet met sportieve compound beschikbaar)
– Duurder bij aanschaf dan een normale band.
– Beperkt aantal merken die RFT aanbieden, zoals Bridgestone, Pirelli, Vredestein, Continental, Dunlop, Michelin en Goodyear.
– Lastiger verkrijgbaar.
– Uit ervaring is gebleken dat ze wat sneller slijten.

Aanpassen naar normale banden kan en biedt zeker voordelen, maar dan is het wel handig om aan een oplossing te denken voor als je een lekke band zou krijgen, zoals een compressor en plak/plug kitje of reservewiel. Een Michelin Pilot Super Sport is bijvoorbeeld een veel fijner, comfortabeler en duurzamer band waar je een hoop lol mee kan beleven.