Zandweg 20a, 4416 NB, Kruiningen, Nederland
+31 (0)113 700266
info@hardemanmotorsport.nl

BMW E30

Voor de oprichters van Hardeman Motorsport begon de autoliefhebberij met de BMW E30 waarna dit zakelijk is doorgezet. E30 race-, rally- en snelle straatauto sperdifferentiëlen waren het allereerste product van Hardeman. De werking en impact op de rijbeleving van het sper is altijd onze passie geweest waardoor we veel geïnvesteerd hebben in het kunnen aanbieden van upgrades. Met eigen straat en circuit E30’s is ook het balletje gaan rollen om andere upgrades aan te kunnen bieden, we bieden daarbij onder andere de onderstaande upgrades.

Differentieel en sper

Over tijd hebben we heel wat mogelijkheden voor het E30, Z3 en E36 Compact differentieel verzameld. We bieden revisie en revisiekits aan in de webshop. Omdat de standaard bouten in het subframe lastig te installeren zijn hebben we een tapeind en moer setje samengesteld die de montage veel makkelijker maakt. Voor auto’s met aanzienlijk meer vermogen dan standaard, raden we aan een extra ophangpunt te installeren voor het differentieel deksel

Gereviseerd sper differentieel

Differentieel koeling:

Er zijn voor de E30 een aantal opties om deze wat beter te koelen. Gebruik van goede differentieelolie is belangrijk. Een Z3M differentieel deksel direct op een E30 met 188mm differentieel en voorziet in hogere olie capaciteit en koelribben die onder het differentieel uit steken voor meer luchtkoeling.

Mocht je meer nodig hebben, kunnen we ook voorzien in een differentieel koelsysteem met slangen, aansluitingen pomp, thermostaat en radiator voor nog meer olie inhoud en actieve koeling.

E30 differentieel met Z3M deksel

Sperdifferentieel OEM ZF:

De E30 M3 kwam standaard met een ZF sperdifferentieel en op de normale modellen was het een optie. Deze ZF sperdifferentiëlen zijn prima van kwaliteit en waren altijd makkelijk gebruikt te vinden. Inmiddels zijn ze zeldzamer en duurder waardoor een nieuw aftermarket sperdifferentieel interessant wordt. De standaard 25% setup is ook aan de lichte kant. Voor straat gebruik raden we rond de 50% aan omdat dit meer grip en een betere levensduur geeft zonder bijgeluiden of andere nadelen. We kunnen deze sperklokken reviseren en hebben daarvoor normaal alle onderdelen op voorraad.

De officiële E30 DTM auto’s bevatten exact hetzelfde sper als de straatauto’s maar dan voorzien van een 75% setup

Aftermarket sperdifferentiëlen:

Intussen zijn er genoeg opties om het tekort aan originele ZF sperren op te vullen. Er zijn platensperren beschikbaar van ATS, Drexler, Gripper, Mfactory, OS Giken en meer. Deze kunnen ook geleverd worden in de oude ZF specificatie, maar kunnen intussen ook een bredere performance bieden voor vooruitgang in technologie. We hebben OS Giken superlock sperdifferentiëlen beschikbaar voor beide 168mm (4 cilinder modellen) en 188mm differentiëlen.

Om de kosten te drukken bieden we ook Torsen sperdifferentiëlen aan. Deze hebben we op voorraad van PG torsen, maar zijn ook beschikbaar van Mfactory, Quaife en Wavetrac.

M54 race E30 met OS Giken superlock in TCD configuratie.

Subframe en draagarmen

We bieden voor deze auto’s, die inmiddels al een soms veeleisend leven achter de rug hebben, een serie van upgrades en verstevigingen aan om de rijervaring te upgraden of de duurzaamheid te verbeteren. Ons aanbod staat vrijwel geheel in de webshop en wat we aanbieden kunnen we doorgaans ook installeren. Met deze onderdelen zorgen we voor meer verstelbaarheid in camber, caster en spoor. We hebben bumpsteer en roll correctie sets. We hebben verschillende sets en mogelijkheden voor een DTM conversie van de voor- en achteras. Met deze kogellager ombouw is het verstelbereik voor de uitlijning aanzienlijk groter en de controle over de wielen beter.

MRT lichtgewicht aluminium voor draagarm set met instelbaar camber, caster en roll center correctie

Voor driften hebben we van IRP stuur uitslag kits voor extra veel stuuruitslag met de juiste onderstel geometrie.

IRP Pro stuur uitslag kit vooras

Voor straat gebruik bieden we vervangende urethaan bussen aan voor vrijwel elk rubber in het onderstel van Strongflex en Powerflex.

Motor en motorswaps

We reviseren geen motoren maar bieden wel de juiste onderdelen voor je motor revisie, onderhoud en swap. We hebben motorsteunen en hardyschijven specifiek gemaakt om je M50/M54 swap makkelijker te maken. En veel delen hebben we op voorraad, zoals onze DNRT E30 cup approved versterkte M20 tuimelaars, King racing drijfstanglager sets, M20 versterkte distributie riem van Gates racing, alu, urethaan en rubber motorsteun bussen, ARP bouten, dubbele klepveren, ITB conversie sets, vliegwiel/koppeling sets en meer.

RHD Individual throttle body set

Dempers en veren

Met schroefsets van GAZ weten we al jaren onze klanten positief te verrassen door voor een goede prijs een set op maat te kunnen leveren die geschikt zijn voor het normale straat gebruik, maar ook zeker zijn mannetje staat op het circuit of bij rally gebruik. Er is keuze uit een twin tube GHA set, de dikkere en steviger GOLD twin tube set en een monotube set met upside down demping en aluminium achter demper. Altijd in hoogte en demping verstelbaar. Deze sets hebben een groot stel bereik voor de demping, van heel zacht naar stuiterig (ze zijn te zacht en te hard in te stellen, maar met de tussenweg is er veel te bereiken en dit maakt de set geschikt voor verschillende veren en grotere temperatuur verschillen). GAZ sets worden geleverd met veren op maat die eventueel gewisseld kunnen worden om aan te passen aan jouw project. Ideaal voor motorsport, motorswaps (waarbij de gewichtsverdeling verandert), maar ook voor een standaard auto geschikt.

GAZ monotube schroefset

Rem upgrades:

Onder andere populaire in de DNRT E30 cup, maar ook zeer geschikt voor sportief straat gebruik zijn bijvoorbeeld onze messing rembussen. Dit zorgt voor een strakker pedaal en dat je je remblokken langer kan gebruiken omdat ze niet langer scheef op de remschijf worden gedrukt bij hard remmen:

Onze V2 set komt met viton o-ringen en stofkapjes om langer onderhoudsvrij te kunnen remmen

Daarnaast hebben we van alles voor je E30, remblokken (van straat tot puur circuit), RVS remslangen, race remvloeistof en een Wilwood BBK voor de vooras:

Vliegwiel en koppeling:

De voor ons meest populaire motor is de M20 van de 320i, 323i, 525e en 325i. Deze 6 inlijn motor met 2 kleppen per cilinder werd geleverd tot 170pk, maar door het ruime aanbod van nokkenassen, inlaten, stroker kits en uitlaten kan er veel meer uit gehaald worden. Het mooie echter aan de M20 is dat het een erg soepel lopende motor is. En dat betekent dat deze bijvoorbeeld best harde motorsteunen kunnen hebben, maar ook dat ze prima een zeer licht vliegwiel kunnen gebruiken. Een extreem geval daarbij is een 2kg vliegwiel met een 140mm race koppeling, maar voor een lager budget hebben we ook 3,2kg vliegwielen voor bijvoorbeeld de standaard koppeling.

Onze Hardeman en TTV race 184mm M20 koppeling en vliegwiel set met druklager, extreem precies gebalanceerd en geschikt voor over de 10.000 toeren

Voor de sportieve straat gebruiken hebben we een complete set van vliegwiel, koppeling, alle bouten en lagers voor een zeer strakke prijs: https://www.motorsportparts.nl/bmw/bmw-e30/koppeling-en-vliegwiel/vliegwiel-en-koppelingkits/complete-m20-320i-323i-325i-325e-520i-525i-etc-lichtgewicht-vliegwiel-en-koppeling-set