Welk sperdifferentieel heb ik nodig voor driften?
Voor het betere driftwerk moet een sperdifferentieel voldoen aan 3 voorwaarden.
1. Hoge sperwerking
Een open differentieel (dus met 0% sper) is ongeschikt om mee te driften. Dit komt omdat voornamelijk het binnenste wiel zal spinnen bij het inzetten van een drift. Dit wiel wordt van de grond getild doordat de auto overhelt en zal daardoor makkelijker spinnen dan het buitenste wiel dat op de grond gedrukt wordt. Het eindresultaat is één rokend wiel en een auto die niet gecontroleerd scheef wil. Je hebt dus een sperdifferentieel nodig. Grofweg valt voor een BMW ZF sperdifferentieel dan de volgende onderverdeling te maken:
25%: geschikt voor openbare weg en lichte drifts
40%: geschikt voor openbare weg en serieuze drifts
60% minder geschikt voor openbare weg, zeer goede drifts
80%: ongeschikt voor openbare weg, perfecte drifts
100%: ongeschikt voor openbare weg, goede drifts
2. 2-way sperrend
Dit betekent dat het sperdifferentieel zowel bij acceleratie als bij deceleratie spert. Het voordeel hiervan is dat wanneer je tijdens je drift even het gas lift je nog keurig in je drift blijft en zo kunt bijstellen. Met een 1-way sperdifferentieel (zoals een Quaife) zal het sperdifferentieel bij het liften van het gas meteen als een open differentieel werken waardoor je minder controle hebt.
3. Duurzaamheid
Het is van belang dat behalve de hoge sperwerking ook de rest van het differentieel hierop is aangepast. De hoge sperwerking is op een goedkope manier te verwezenlijken door de voorspanning op de platen te verhogen. Het spreekt voor zich dat de platen op deze manier ook een stuk sneller slijten. Een goed sperdifferentieel zal daarom met hogere sperwerking ook meer sperplaten bevatten. Standaard zijn het er twee, wij kunnen ze leveren tot zes sperplaten. Behalve de extra sperplaten is het bij sperdifferentiëlen in zwaarder gemotoriseerde voertuigen, zoals de BMW M3, ook van belang dat de sperklok verstevigd wordt. U kunt bij ons het differentieel zo laten bouwen dat het zeer veel vermogen kan weerstaan onder garantie.
En de OS Giken Superlock?
Deze ligt qua prijs wat boven de (verbeterde) ZF sperklokken. Het is echter een zeer geschikt platensperdifferentieel voor driften. Het grootste voordeel is dat het slimme ontwerp veel sperwerking geeft als het nodig is, maar soepel blijft werken bij rustige ritjes. Je kunt deze met een gerust hart in je dagelijkse auto gebruiken zonder vervelende bijwerkingen, en op een drift evenement werkt het dan ook uitstekend.
Ook is door het ontwerp praktisch geen revisie meer nodig na verloop van tijd. De wereldkampioen Formula Drifter Daigo Saito rijdt met een OS Giken Superlock in zijn 1200pk Lexus SC430.
Bekijk alle Sperdifferentiëlen in onze webshop Of
Vraag een offerte aan voor een sperdifferentieel