Richard’s F20 120D Sport shadow
Bilstein B8 schokdempers
Na wat vertraging met de levering zitten de dempers er eindelijk onder. Gekocht en gemonteerd bij Hardeman Motorsport in het Zeeuwse Kruiningen. Ze zijn vooral bekend als dé specialist voor (sper)differentiëlen maar ze doen en kunnen veel meer. En allemaal BMW liefhebbers én rijders. Fijne en aardige mannen!
De reis terug naar huis was 170 KM met veel regen, wind en spitsdrukte. Vanmorgen, net voor het weer begon te regenen, ook mijn favoriete ‘test-strecke’ kunnen rijden. Een slingerde weg langs het IJsselmeer met snelle en krappe bochten, links-rechts combinaties, slecht & off-camber wegdek, drempels, superstrak asfalt en klinkers. Alles zit erin.
Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen. De verbetering is zo gigantisch dat het gevoel van verbazing twee kanten op gaat. Zijn deze B18 dempers dan zó goed en… zijn de standaard dempers op een F20 dan zó slecht? Het is uiteraard een combinatie van beide.
Een transformatie is een groot woord maar zo voelt het voor mij wel. De auto ligt als nu als een blok op de weg en is in ieder opzicht veel rustiger en stabieler. Het zachte, zweverige / drijvende gevoel van de standaard dempers is helemaal verdwenen (‘floaty’ zeggen de Engelsen zo mooi). Je voelt heel goed dat de dempers de boel echt onder controle hebben. De auto rolt véél minder en duikt véél minder bij hard remmen. En de auto reageert duidelijk directer op het stuur. Wat ook logisch is omdat de zachte sompigheid weg is. Opvallend is ook dat er meer informatie van het wegdek doorkomt. Zowel via het stuur en de stoel. Dit alles geeft enorm veel meer vertrouwen. De auto voelt ‘solid’ en daardoor veiliger aan en inspireert nu om de grens meer en verder op te zoeken. En die grens ligt niet alleen verder weg maar voelt dan ook nog veiliger. Echt geweldig…
Nou leest dit misschien als een overstap van een (zeer) matige standaard demper – dat klopt – naar een race setup maar dat is niet zo. Bij lage snelheden, over klinkers, putdeksels, richels e.d. voel je dat de dempers harder zijn. Dit komt allemaal wat duidelijker door maar niet veel. En verder vind ik het comfort eigenlijk alleen maar beter omdat de auto zoveel rustiger en stabieler is. Oh ja, hij is ook nog minder gevoelig voor zijwind. Ik stop nu met pluspunten…
Twee kanttekeningen. Hoe goed en waardevol deze verbetering is, hangt uiteraard af van je smaak en rijstijl. Een rustige rijder zal het bovenstaande waarschijnlijk minder of helemaal niet ervaren. En hoe sportiever en harder je gaat rijden, hoe groter de verschillen worden. En ten tweede; dit is de B8 op een F20 M-sport. Op een ander model of serie kan het resultaat uiteraard ook anders zijn.
Ik vind dat een ‘M-Sport onderstel’ eigenlijk af-fabriek ongeveer zo zou moeten voelen. Vraag er dan een paar honderd euro meer voor. Of biedt een keuze voor ‘Performance dempers’ in de optielijst ofzo. Het verschil is haast schokkend en de B8 is geen peperdure exotische demper. In dit opzicht heeft BMW de bal flink mis geslagen met het M-Sport onderstel van de F20 vind ik. Nu voel ik pas hoeveel mis. Wat zonde !!
Underbody v-brace en Goodridge remleidingen
Eergisteren de v-brace en staalomvlochten remleidingen van Goodridge laten monteren bij Hardeman. Toen eerst de 170 KM naar huis en gisteren 2 uurtjes gestuurd om te testen. Beide zijn goede en relatief goedkope ugrades. Ook wel’es leuk!
Het verhaal van de v-brace is een beetje apart. Deze brace zat standaard alleen op de 3-deurs F21 & LCI 135i & 140i. Maar niet op de 5 deurs. Op de LCI-2 (vanaf eind 2017 – begin 2018) zat’ie er überhaupt niet meer onder. Niemand weet precies hoe het zit. De meest aannemelijke en meest genoemde verklaring is dat de 3-deurs koets minder stijf was dan de 5-deurs. De brace zou ervoor hebben gezorgd dat beide auto’s hetzelfde aanvoelen qua stijfheid. Bij de LCI-2 heeft BMW grotendeels de onderstel-setup van de 2 Serie overgenomen en zou ook de koets op een aantal punten hebben aangepast voor meer stijfheid. Daardoor was de brace niet meer nodig. Maar dit is dus allemaal speculatie, niemand weet het zeker… Hoe dan ook, de onderdelen zijn gewoon leverbaar, uiteraard origineel BMW en passen op alle F2x modellen. De zilverkleurige delen zijn vervangen.
De twee trekstangen verbinden het subframe aan de bodem van de auto. Aan het subframe zit de wielophanging, de vering (aan de onderkant) en het diff + aandrijfasssen. Het frame is niet stijf aan de auto gemonteerd maar zit in rubbers. Dit is vooral voor geluid en comfort maar zorgt er ook voor dat het subframe onder belasting kan bewegen onder de auto. De v-brace zorgt ervoor dat de achtertrein minder kan bewegen. En dan met name minder horizontaal kan verdraaien, zeg maar ongewenst een beetje mee- of tegensturen om de beweging aan te geven.
Klinkt logisch maar wat merk je er van? Best veel. De verbetering is subtiel maar wel duidelijk voelbaar. Ook bij normaal/rustig rijden en dat had ik niet verwacht. De achterkant van de auto is stijver en stabieler. Hij stuurt ook wat directer omdat de stuur-input minder verloren gaat in de ‘flex’ van het onderstel. Om dezelfde reden voel je ook beter wat de achterwielen doen. Bij sportief sturen voel je de verbetering heel goed als je bv. een bocht in remt en weer op het gas gaat. Directer, stabieler, betere feedback en geeft daardoor weer meer vertrouwen. Goed!!
Nadelen? Één kleintje… er komt iets meer geluid van de banden door. Dit wordt via de trekstangen aan de koets doorgegeven. Maar het is niet veel en de voordelen wegen hier ruimschoots tegenop. Oh ja… je schroeft ook 2,5 KG extra ijzer onder de auto. De onderdelen kosten bij elkaar 165,- euro en zitten er in een goed half uurtje onder. Als sportieve upgrade is dit gewoon een no-brainer vind ik.
Goodridge remleidingen:
Tot nu toe ben ik niet zo onder de indruk van de M Sportremmen. Ze zijn OK en op zich sterk maar het pedaal-gevoel en de dosering is matig. De verbetering van de staalomvlochten remleidingen is groter dan ik dacht. De standaard leidingen zijn nog vrijwel nieuw en kort. Maar goed, alles bij elkaar is het toch een meter rubberslang en dat maakt dus uit. Pedaal-gevoel, dosering en drukpunt zijn allemaal merkbaar beter. Ik heb 127,- euro voor de leidingen betaald en dit is dus ook geen dure upgrade. Eigenlijk ook een no-brainer bij de M Sportremmen vind ik. Ik denk (en hoop) dat met andere remblokken nog wat meer verbetering is te behalen. Als de standaard remblokken wat verder heen zijn ga ik de Ferodo DS2500 of Stoptech 308 proberen.