Zandweg 20a, 4416 NB, Kruiningen, Nederland
+31 (0)113 700266
info@hardemanmotorsport.nl

Sper en differentieel olie

De olie in het differentieel is een belangrijk onderdeel voor een goede werking van het differentieel, zeker als het gaat om een sperdifferentieel. Het onderstaande advies is voor losse differentiëlen, voor en achterassen. Bij olie voor de versnellingsbak is aanbevolen om de door de fabrikant aanbevolen viscositeit aan te houden.

Open (niet-sper) differentieel:

Het open differentieel is het minst gevoelig voor het soort olie. Als het schoon is en niet te dun is het eigenlijk wel goed. We raden volledig synthetisch aan voor de beste smering en duurzaamheid. Dat kan dan 75W90 zijn of 75W140. Olie met sper additief is niet nodig, maar kan ook zeker geen kwaad (behalve dan dat het wat duurder is). Het sper additief zal het differentieel zelfs een fractie lichter laten draaien.

Torsen sperdifferentieel:

Op een torsen sper is geen specifieke sper differentieel olie nodige, maar het is op sommige modellen wel nodig om ze geluidsvrij te houden. Daarom raden we altijd aan om olie met lsd additief te gebruiken ook al is de kans dat er een wiel doorslipt dan wel een klein beetje groter omdat de interne weerstand lager is. Bij voorkeur wel 75w-140 omdat een torsen behoorlijk warm kan worden.

Van een torsensper zullen over tijd wel altijd wat slijtdeeltjes af komen waardoor het niet onverstandig is om de olie wat vaker te vervangen dan fabrikanten tegenwoordig aanraden.

Niet op tijd de olie wisselen bij een torsen sper zorgt er voor dat staal deeltjes door het differentieel zwerven en schade veroorzaken op de tandwielen.

Platensper (Voordruk, Electronisch of ZF type)

Een platensper heeft in vrijwel alle omstandigheden echt sperdifferentieel olie nodig, dus met sper additief (LSD additive / friction modifier). Dit silicone additief is er voor gemaakt om frictievlakken soepel langs elkaar te laten lopen. Hierdoor kan het sper soepel en zonder horten en stoten zijn werk doen. Te weinig of verbrand additief (door te hoge differentieel temperaturen) zorgt voor een auto die in bochten erg nukkig is, knarst, bonkt, hort of stoot. Als de auto dit doet is het van belang de olie zo snel mogelijk te vervangen om verdere schade in de toekomst te voorkomen.

Van een platensper zullen over de loop van de tijd wel altijd wat slijtdeeltjes af komen waardoor het niet onverstandig is de olie wat vaker te vervangen dan fabrikanten tegenwoordig aanraden.

  • 75w-140 of 80W-250 (Met LSD additief!)
  • Puur LSD additief (handig als er niet genoeg in je olie zit of je wilt je sper soepeler laten werken, laat overigens ook andere dingen soepeler werken)
Op een platensper, zoals deze van een Jaguar F-type is sper additief essentieel.

Visco sperdifferentieel:

Een echt visco sper, dus niet een platensper met visco pomp zoals E46 M3, Z4M, E60 M5, E62 M6, E90 M3, 1M coupe (kijk hiervoor bij platensper), heeft een apart compartiment met hoge viscositeit vloeistof waar de sperplaten in draaien, maar voor de rest is het in principe vanuit olie standpunt een open differentieel. Hier kan dus dezelfde olie in als een open differentieel en dit hoeft geen sper additief te bevatten.

  • 75w-90 of 75w-140 (Geen lsd additief nodig, mag wel)
  • Hoge viscose vloeistof (Op aanvraag leverbaar, afhankelijk van gebruik)

Hoeveelheid:

Differentiëlen en achterassen worden ontworpen op een goede distributie van de differentieelolie door de vorm van de behuizing en de deksel. Zodoende wordt een differentieel ontworpen met een bepaald olie niveau in gedachten. Het kroonwiel/kroon tandwiel schept vervolgens de olie uit het bad en slingert deze door de behuizing. Door ronde vormen en afvloei kanalen komt de olie vervolgens bij alle lagers zonder te gaan schuimen. After-market aanpassingen zoals koelers of andere deksels kunnen deze flow verstoren en er voor zorgen dat de olie gaat schuimen die daardoor niet goed zijn werk kan doen.

Ook een te hoog olieniveau kan zorgen voor onnodige weerstand en druk in het differentieel. We raden daarom aan om goed na te denken over aanpassingen en niet te veel olie in het differentieel te doen. Als het differentieel onder de auto hangt en de auto netjes horizontaal staat, kunt u het differentieel vullen tot het vulgat overloopt (dit is bijna altijd het normale niveau). Een klein beetje teveel of te weinig is geen drama over het algemeen.

  • Los differentieel, doorgaans tussen de 1 á 2 liter inhoud
  • Starre assen hebben tussen de 1,5 en 3 liter inhoud
Slijtage op tandwielen in het differentieel komt vrijwel niet voor. Tenzij er met te weinig of slechte olie is gereden, door een lage olie stand wordt het differentieel te warm en verbrand de olie, de smering neemt af en uiteindelijk frictielassen de tandwielen zich aan elkaar vast.

Motorsport:

Voor motorsport gebruik raden we aan een wat dikker olie te gebruiken, zoals OS 250R 80W-250. Dikkere olie kunnen hogere temperaturen aan. Echter bij het gebruik van een externe koeler met pomp is dit afhankelijk van het gebruik van een thermostaat. Te dikke olie kan de pomp overbelasten waardoor deze het sneller zal begeven. Een thermostaat kan er voor zorgen dat de pomp pas gaat werken als de olie warm en dus dunner is. Zonder thermostaat kan er dus beter gebruik gemaakt worden van 75W-90

Hardeman externe differentieel olie koeler kit. Meer olie inhoud en actieve koeling voor langduriger gebruik van de olie, daardoor ook een duurzamer differentieel en betere koeling.

Offroad:

Bij offroad gebruik en vooral als er door plassen en modder gereden wordt, is er een kans dat er water en andere troep in het differentieel komt via de ontluchting. Een beetje vocht is niet erg, na een stuk rijden kook je dit er weer uit, maar modder en andere troep koekt aan en houdt vocht vast, dit zorgt op termijn voor corrosie in het differentieel of schade op lagers en tandwielen. Het is dan ook zaak om de olie te controleren als je ergens diep doorheen bent gereden. Veel 4×4 modellen hebben vaak wel een slang op de ontluchting die zorgt dat dit niet zomaar gebeurt.

Een warm differentieel wat echter in koud water komt koelt af en zal een beetje vacuüm trekken waardoor water of troep ook via een keerring of opening in pakking naar binnen zou kunnen komen.

Als het zo erg is, zou het differentieel eigenlijk goed gereinigd moeten worden met ontvetter, uitgespoeld en daarna pas weer met nieuwe olie gevuld.

Service interval:

Straat:
Fabrieksinterval volgen of in het geval van life-time olie, om de 60.000 km.

Sportief en sper:
Tussen de 25.000 en 50.000 km of om het jaar. Als het sper geluiden begint te maken, ververs de olie. Na een intensief trackday seizoen kan het verstandig zijn het om het half jaar te wisselen.

Motorsport:
Elk heel of half jaar.

Het is aan te raden om bij twijfel wat olie uit het differentieel te halen om te controleren. Als het verbrand ruikt en/of er zit veel vervuiling in (zoals metaalglinsters) dan is het tijd om de olie te vervangen.