Zandweg 20a, 4416 NB, Kruiningen, Nederland
+31 (0)113 700266
info@hardemanmotorsport.nl

Toyota GT86, GR86 en BRZ

Toyota GT86, GR86 en BRZ

De GT86, GR86 en BRZ zijn rijders auto’s bij uitstek en dat betekent eigenlijk indirect dat het bestuurders zijn die baat hebben bij een goed en passend differentieel en onderstel techniek, precies dat waar wij ons in thuis voelen.

Differentieel ratio/eindoverbrengin

We hebben al een aantal GT86 of BRZ voorzien van een korter diff of hogere differentieel ratio, maar het zijn er nog lang niet genoeg. Op hoogtoerige motoren is dit de beste upgrade die je kan doen, je houd je motor beter op toeren waardoor je effectief sneller bent. Op de onderstaande grafiek kan je zien dat je in vrijwel elke versnelling in de toerenbegrenzer moet schakelen voor maximale acceleratie:

GT86 Acceleratiecurve. De horizontale lijnen laten het schakelmoment per toeren per versnelling zien voor maximale acceleratie.

Daarnaast is het ook leuker omdat je meer schakelt en meer keuze hebt in versnellingen met driften. Geen turbo’s of superchargers nodig, gewoon lekker atmosferisch blijven rijden. Tot nog toe is elke klant zeer enthousiast, terwijl het al zulke leuke auto’s zijn. We hebben een ruime keuze aan ratio’s of zelfs close ratio gear kits voor de versnellingsbak.

En dit is van toepassing op vooral de automaat, maar zeker ook handgeschakelde auto’s.

Voor de topsnelheid hoeft je het niet te laten want door de lange 6e versnelling blijf je altijd beperkt door de luchtweerstand in plaats van de toerenbegrenser, tot de 5,12 einoverbrenging:

GT86 acceleratiecurve met 5,12 eindoverbrenging

En met een 5,12 verhouding zet je wel bijna 25% meer koppel aan de weg, dat voelt in de auto alsof je 300kg er uit gehaald hebt, qua acceleratie en gasresponse. Een zeer goed voelbaar verschil. Nu is een 5,12 een extreem voorbeeld, er zijn ook tussenvarianten beschikbaar. Neem contact met ons op voor de diagram op maat en advies gepast voor jouw situatie

Sperdifferentieel

Standaard komen deze auto’s met een torsen sper in een vrij softe setup. Dat betekent dat er best wel wat te winnen is in grip, vertrouwen en stabiliteit.

Sper voorspelbaarheid

Een consequent sper bepaald voor een aanzienlijk deel het vertrouwen van de bestuurder in de auto. Een differentieel wat verschillend reageert op verschillende situaties is lastiger te voorspellen dan een differentieel die altijd hetzelfde doet. In die zin is een open differentieel een verschrikking omdat het vermogen altijd de weg van de minste weerstand kiest, dus zodra er meer vermogen naar het differentieel gaat dan 1 van de wielen aan kan, slipt die kant door en de andere kant krijg geen vermogen, dit zorgt voor een sturend effect uit de achteras, continue afhankelijk van het koppel op het diff, grip per wiel en stuurhoek.
In principe werkt een torsen en visco sper ook op die manier, koppel, grip en stuurhoek bepalen waar het vermogen heen gaan, maar zodra er 1 wiel doorslipt gaat het sper aan het werk om dat te corrigeren.

Een mechanisch platensper werkt anders, die “verwerkt” het koppel voordat het bij de wielen is en afhankelijk van hoeveel koppel er in het differentieel komt, zet het differentieel de platen meer of minder vast, dus meer of minder sper. Dit is voor een bestuurder veel beter voorspelbaar omdat het sper dus harder of minder hard spert afhankelijk van hoeveel gas er gegeven wordt in plaats van iets wat moeilijk te voorspellen is zoals, hoeveel grip heeft het ene of andere wiel heeft. In combinatie met een sper wat goed voelbaar werkt, dus niet een te zwakke setup, geeft dit een flinke boost in vertrouwen en grip op en over de limiet van de grip van de banden.
GT86 voorzien van een ATS Carbon platensper met 4,67 eindoverbrenging

Eén van onze favoriete platensperren is de OS Giken superlock. We hebben uitgebreid kunnen testen met dit sper en hebben daarvoor een specifieke setup ontwikkeld die zeer goed werkt voor alle straat en circuit auto’s. Het sper werkt soepel en geeft zeer veel vertrouwen, het maakt de auto ook beter met het gas te sturen.

Differentieel revisie

We hebben lagers en keerringen op voorraad voor differentieel revisie. Daarnaast wil met het torsensper, koeling ook wel eens een gevoelig punt zijn. OS Giken heeft hier een nieuw differentieel deksel voor in de aanbieding die meer olie capaciteit toe staat om het differentieel langer koel te houden.

Gereviseerd differentieel

Bekijk nu in de webshop de mogelijkheden voor een GT86