Pickup en offroad trucks
Veel pickups en andere offroad voertuigen zijn, voorzien van veel bodemspeling, geschikt voor grote terrein banden en vaste assen wat ze bij uitstek geschikt maakt voor gebruik buiten verharde wegen. Het robuuste uiterlijk kan misleidend zijn want vaak zijn deze auto’s toch standaard niet voorzien van een sperdifferentieel. Bij achterwielaandrijving heb je dan, als het er op aan komt, maar 1-wiel-aandrijving. En bij vierwielaandrijvers is het voor 1 wiel en achter 1 wiel aandrijving als er tenminste in het middenste differentieel wel een sper zit. Dat is zonde, want eenmaal vast in de modder wil je niet dat alle aandrijving naar het wiel met de minste grip gaat.
Voor veel van deze voertuigen is er gelukkig een weelde aan aftermarket onderdelen beschikbaar die we uit de VS kunnen halen of hier kunnen bestellen. Daarbij is er een ruime keuze aan andere vertandingen beschikbaar en verschillende type sperdifferentiëlen. Een andere eindverhouding verbetert de trekkracht ten koste van topsnelheid en een sperdifferentieel verhoogt de grip door altijd vermogen naar beide wielen op de as te sturen. Daarmee kan je de grip in het terrein meer dan verdubbelen, door aanvankelijk dubbel de grip te kunnen leveren (2 wielen die aandrijven in plaats van 1) drukt het gewicht ook meer op die achteras.
Naast ombouw van de achteras kunnen we ook revisie/vervangen verzorgen van het differentieel, wiellagers, dempers, vering en remmen. Het vaak standaard open differentieel is gevoelig voor een doorslippend wiel (in effect, maar ook in duurzaamheid). Bij te veel doorslippen kunnen er onderdelen los komen en in aanraking komen met andere delen van het differentieel en daarbij relatief dure schade veroorzaken. Een sper differentieel is zo opgebouwd dat dit niet mogelijk is en omdat een sper is gemaakt voor veel grip, is er van meet af aan rekening mee gehouden dat deze aanzienlijk meer stress te verduren krijgen.
Neem contact op voor details, prijzen, advies en mogelijkheden.