Zandweg 20a, 4416 NB, Kruiningen, Nederland
+31 (0)113 700266
info@hardemanmotorsport.nl

BMW Z3 Coupe subframe

BMW Z3 Coupe subframe

Je zal het misschien wel eens gezien hebben, maar als een auto met een semi trailing arm type onderstel, zoals de E30, E21, Z3, E36 Compact en veel oudere modellen, verlaagd word, dan krijgen deze behoorlijk veel camber.

Z3 coupe

Het mooie van dit systeem is dat hoe verder de auto rolt in de bocht, het binnenste wiel uit-veert en het buitenste wiel in-veert, des te meer word de camber aangepast zodat de banden mooi vlak op de weg liggen. Maar zodra deze auto’s dus verlaagd worden is die balans weg.

In verlaagde toestand zijn beide wielen ingeveerd. Bij het inveren neemt het camber negatief toe, tot wel 6 graden. En dat is al snel te veel, zeker voor auto’s waar de banden meer dan 10.000 km mee moeten gaan. Helaas zijn deze draagarmen niet in camber verstelbaar waardoor het niet te corrigeren is.

Wij hebben er echter een oplossing voor met onze excentrische bouten. We moeten deze op het subframe lassen, dus het is aan te raden gelijk draagarm en subframe rubbers te laten vervangen. Vervolgens kan camber en sporing versteld worden voor een auto met veel meer grip, minder scheve bandenslijtage en betere stabiliteit.

Met camber (wielvlucht) en sporing instelbaar kan dus ook een verlaagde auto in fabrieks specificaties worden vastgezet. Ook is het subframe gelijk verstevigd. Tevens kunnen deze ontroesten en lakken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

nl Dutch
X