Uitleg gear ratio differentieel

Als er over een (sper-)differentieel wordt gesproken gaat dit vaak in één adem met de ratio, maar wat is die ratio nou eigenlijk? Dit is heel eenvoudig en het laat zich nog het best vergelijken met de tandwielen achter op een racefiets.

Kies je een groot tandwiel (met veel tandjes) dan fiets je lekker licht maar niet heel hard. Kies je een klein tandwiel dan fietst het zwaarder maar kun je een veel hogere topsnelheid bereiken.

Als er bij een differentieel bijvoorbeeld staat 4.10 dan betekent dit dat er een vertraging van 4.10 is. De assen die het differentieel uitgaan (dus naar de wielen) draaien 4.10 keer zo langzaam als de as die het differentieel in gaat (dus vanuit de versnellingsbak).

Ofwel, hoe hoger dit getal, hoe makkelijker het voor de motor is om je wielen te laten draaien. Dit betekent in de praktijk dat je harder op kunt trekken. De motor draait alleen wel meer toeren, dus haal je hiermee een lagere topsnelheid.

Hogere ratio; snellere acceleratie en lagere top
Lagere ratio; langzamere acceleratie en hogere top

Veel van onze klanten kiezen ervoor een iets hogere ratio te nemen zodat de auto harder optrekt en lichter aanvoelt, zij rijden immers toch niet vaak de topsnelheid. De ratio kan echter niet eindeloos worden verhoogd omdat je niet in de 5e versnelling met 120km/u in de toerenbegrenzer wilt zitten en een top hebt van 130. ;)

Ook het verbruik zal hierdoor veranderen. Het is dus zaak om hier een goede balans in te vinden. Ter illustratie, BMW's die uit de fabriek met 3.73 zijn geleverd worden door ons vaak naar 3.91 of 4.10 omgebouwd.

Het is voor veel klanten interessant om een hogere ratio te kiezen, omdat de auto zonder extra vermogen toch sneller zal optrekken.

Wij kunnen vrijblijvend het verschil berekenen en de theoretische topsnelheid.

Klik hier om onze differentiëlen te bekijken!