Welk sperdifferentieel heb ik nodig voor driften?

Voor het betere driftwerk moet een sperdifferentieel voldoen aan een aantal voorwaarden.



1. Hoge sperwerking
Een open differentieel (dus met 0% sper) is ongeschikt om mee te driften. Dit komt omdat voornamelijk het binnenste wiel zal spinnen bij het inzetten van een drift. Dit wiel wordt van de grond getild doordat de auto overhelt en zal daardoor makkelijker spinnen dan het buitenste wiel dat op de grond gedrukt wordt. Het eindresultaat is ťťn rokend wiel en een auto die niet scheef wil. Je hebt dus een sperdifferentieel nodig.

Grofweg valt voor een BMW ZF sperdifferentieel dan de volgende onderverdeling te maken:

25%: geschikt voor openbare weg en lichte drifts
40%: geschikt voor openbare weg en serieuze drifts
60% minder geschikt voor openbare weg, zeer goede drifts
80%: ongeschikt voor openbare weg, perfecte drifts
100%: ongeschikt voor openbare weg, goede drifts



2. 2-way sperrend
Dit betekent dat het sperdifferentieel zowel bij acceleratie als bij deceleratie spert. Het voordeel hiervan is dat wanneer je tijdens je drift even het gas lift je nog keurig in je drift blijft en zo kunt bijstellen. Met een 1-way sperdifferentieel (zoals een Quaife) zal het sperdifferentieel bij het liften van het gas meteen als een open differentieel werken waardoor je uit je drift raakt.

3. Duurzaamheid
Het is van belang dat behalve de hoge sperwerking ook de rest van het differentieel hierop is aangepast. De hoge sperwerking is op een goedkope manier te verwezenlijken door de voorspanning op de platen te verhogen. Het spreekt voor zich dat de platen op deze manier ook een stuk sneller slijten. Een goed sperdifferentieel zal daarom met hogere sperwerking ook meer sperplaten bevatten. Standaard zijn het er twee, wij kunnen ze leveren tot zes sperplaten.

Behalve de extra sperplaten is het bij sperdifferentiŽlen in zwaarder gemotoriseerde voertuigen, zoals de BMW M3, ook van belang dat de sperklok verstevigd wordt. U kunt bij ons het differentieel zo laten bouwen dat het zeer veel vermogen kan weerstaan onder garantie.



Waarom is 100% minder dan 80%?
Het driften met een 100% sperdifferentieel is een populaire keuze. Dit betreffen, uitzonderingen daargelaten, vastgelaste open differentiŽlen waardoor het een goedkope optie is. Het is echter niet ideaal aangezien je bij het betere driftwerk niet wilt dat de wielen altijd precies dezelfde snelheid draaien. Vooral bij de overgang van de ene naar de kant wil je dat de wielen op ongelijke snelheid kunnen draaien zodat dit een stuk soepeler verloopt dan bij 100% lock.

Professionele drifters kiezen dan ook niet voor 100% sper. Een ander nadeel is dat door de grote krachten op een vastgelast differentieel dit kapot kan gaan waardoor meteen het hele differentieel afgeschreven is, en tevens de auto als het op het verkeerde moment gebeurt.

Wat is het beste sperdifferentieel voor driften?
Voor perfectionisten en professionals kunnen wij een 4- of 6-plaats sperdifferentieel bouwen.

Het voordeel is dat er 2x of 3x zoveel frictieoppervlak is als bij een standaard 2-plaats sperdifferentieel, waardoor de duurzaamheid flink toeneemt alsmede de sperwerking.

En de OS Giken Superlock?
Deze ligt qua prijs wat boven de (verbeterde) ZF sperklokken. Het is echter een zeer geschikt platensperdifferentieel voor driften. Het grootste voordeel is dat het differentieel over tot wel 12 sperplaten beschikt. Dit betekent dat het differentieel nagenoeg onverslijtbaar is, waardoor er geen praktisch geen revisie van de sperplaten nodig is. De wereldkampioen Formula Drift Daigo Saito rijdt met een OS Giken Superlock in zijn 1200pk Lexus SC430.

Klik hier om een offerte aan te vragen!