Sperdifferentieel break-in instructies

Aanbevolen olie:

- Mineraal 75W90 of 80W90 voor de break-in procedure om de lagers in te rijden
- Synthetische olie naar keuze (zoals 75W140) voor gebruik van het differentieel. Wij bevelen Royal Purple olie aan voor de hoogste duurzaamheid.

Break in / Onderhoud differentieel:

Vul het differentieel met minerale (75W90 of 80W90) olie tot het bovenste vulgat. Ga naar een ruim (parkeer-)terrein en rijd het voertuig met stationair toerental in met 20 achtfiguren. Rijd daarna 20 bochten volledige stuuruitslag naar links, en daarna 20 naar rechts.

Voor optimale levensduur bevelen wij een break-in periode van 500-1500km aan. Uitgangspunt is hoe zwaarder het differentieel belast wordt, hoe minder inrijd-kilometers er nodig zijn. Rijd het voertuig hierbij zonder extreme belasting zoals hard schakelen en snel koppelen. Voor voertuigen die gebruikt worden in de racerij bevelen wij aan de eerste trackday het differentieel niet maximaal te belasten.

Tijdens de eerste break-in (figuur achten / cirkels), is het normaal dat de achterkant wat schokt (bandenslijtage / diff lawaai), afhankelijk van het sperpercentage.

Het is normaal dat sommige net gereviseerde differentiŽlen ruw draaien voordat de break-in procedure is voltooid. Dit zal verdwijnen na de break-in en het inrijden. Mocht het differentieel daarna nog wat knerpen of bonken bij korte bochten, dan is dit niet schadelijk voor het differentieel. Dit kan het geval zijn wanneer het een ferm afgesteld differentieel is. Wij hebben eventueel een friction modifier te koop zoals ook wordt gebruikt in de E92 M3. Hiermee wordt de sperwerking teruggebracht en zal het differentieel soepeler werken.

Vul na de break-in het differentieel tot het bovenste vulgat met synthetische olie naar keuze zoals 75W140.

Onderhoud:

Wij bevelen aan de olie te verversen na harde sessies of om de 20.000km.

Differentieel montage momenten:

E30/E23/E32/E36 TI/E36 Z3 :
110nm (subframe)
77nm (via bevestigingsrubber)

E36 : (voorste bout ETK 33 17 6 750 780 blauwe loctite aanbevolen)
Voor 95nm
Achter 77nm