BMW M135i, M140i, M235i, M240i sperdifferentieel LSD

No more one tire fire!

De M135i, 320pk en 450Nm, de M140i 340pk en 500Nm. Brute cijfers voor zeer snelle auto's. Helaas heeft BMW ervoor gekozen om de afstand tussen de M2 en M3 kunstmatig hoog te houden, met name door het achterwege laten van een sperdifferentieel.

Wat is dan het nadeel tijdens het rijden zonder sperdifferentieel?
Het vermogen verdwijnt naar het wiel met het minste grip. Zet je dus 1 wiel op sneeuw en je geeft gas dan zal het wiel op de sneeuw slippen. Ook wanneer je sportief gaat rijden met de auto en bochten neemt zal steeds 1 van de achterwielen minder goed op de weg gedrukt worden door de stuurbewegingen, dit wiel zal steeds slippen onder vermogen.

En wat doet het sperdifferentieel aan dat probleem?
Het sperdifferentieel zorgt ervoor dat het vermogen naar beide wielen wordt gestuurd. Dus in plaats van het slippen van 1 wiel zul je nu harder accelereren omdat het wiel wat het beste van de twee aan de weg wordt gedrukt ook wordt aangedreven.

Maar ik hoef niet iedere bocht te driften..
Dat is niet het idee. Een goed sperdifferentieel zorgt juist voor veel extra grip, dus minder snel uitbreken van de achterkant. In de racerij is driften geen doel, maar is een sperdifferentieel wel een enorm voordeel en maakt het de auto veel sneller en beter controleerbaar.

Waarom willen drifters dan een sperdifferentieel?
Er is meer grip met een sper, maar wanneer er dan alsnog teveel gas wordt gegeven en de auto in een drift raakt is deze beter te controleren. Dus in eerste instantie is er meer grip, en als hier bewust overheen wordt gegaan is driften beter mogelijk.

Wat is dan het verschil in de praktijk met twee dezelfde auto's, de ene met sperdifferentieel en de andere zonder?
Stel dat deze auto's achter elkaar aanrijden over bochtige wegen, dan zal de auto met sper harder door de bochten kunnen en steeds bocht uit op grip wegrijden van de auto zonder sper. Ook bij een launch vanaf stilstand heeft de auto met sper meer tractie en trekt dus harder op.

Wat is de eerste ervaring van klanten na installatie?
Wat men eigenlijk altijd noemt is dat de auto ineens veel meer grip heeft en hierdoor veel beter aanvoelt. Ook is een drift beter te controleren, en is het geen zwieper zoals het vaak met een open (niet sper-) differentieel voelt.

Krijg ik geen klachten met mijn elektronica?
Nee, de auto 'ziet' niet dat je een sperdifferentieel hebt en zal gewoonweg minder slip aan de achterwielen detecteren. Het geeft geen problemen met tractiecontrole of DSC/ESP.

Krijg ik geen klachten met mijn leasemaatschappij?
Nee, aan de buitenkant is er niks van te zien.

Zijn er met rustig rijden ook nadelen zoals bijgeluiden of bonken?
Tijdens het inrijden de eerste paar honderd kilometer kan het sperdifferentieel soms wat nukkig zijn, maar dit verdwijnt vanzelf en het zal met rustig rijden dan niet anders voelen dan zonder sperdifferentieel.




Klik hier om meteen een offerte aan te vragen!