Gebroken X5 differentieel klok
De BMW X5 (maar ook ander xdrive modellen) is een relatief zware auto, die over het algemeen met zeer koppelrijke motoren zijn uitgerust en over brede banden beschikken. Dit maakt de auto geschikt voor het trekken van zware trailers en geeft de auto gebruiksnut in het terrein.

Echter om zo'n zware sterke auto veilig op de weg te houden inclusief aanhanger, is de X5 uitgerust met dynamic traction control (DTC) en dynamic stability control (DSC)



Deze eigenschappen bij elkaar zijn echter allemaal in het nadeel van het differentieel. Een open differentieel hoeft in principe niet zoveel kracht te verwerken, maximaal is in ieder geval de hoeveelheid koppel van het wiel met de minste grip.

Als er echter gebruik gemaakt word van de remmen om grip te simuleren zoals met een elektronisch sper, of in het geval van deze X5 met het ESC/DSC aan, dan kan het wel eens wat teveel worden voor het gegoten open differentieel. Zoals hier onder op de foto te zien is. Dit probleem zal zich manifesteren door het vastlopen van het differentieel, bonkend geluid uit de achteras of lekkende keerringen op de uitgaande assen.



Ook in deze gevallen bent u beter af met een sper differentieel. Een sper differentieel word geslepen uit een solide stuk staal, gesmeed en voorzien van 4 sterke, in plaats van 2 gegoten, satelliet tandwielen. Zodat het bestand is tegen de extra grip die een sper differentieel uit zichzelf genereert.

Een veel gebruikte oplossing voor dit probleem is de installatie van een tweedehands differentieel. U bent hierdoor van het probleem verlost, echter zal dit probleem zich dan na verloop van tijd weer kunnen voordoen met het gevaar voor een blokkerend differentieel. Hierdoor ontstaan er ook opnieuw kosten door demontage/montage en aankoop van weer een ander differentieel.

Wij reviseren, of bij tandwielschade vervangen, het differentieel en installeren een nieuw sper differentieel. Naast het oplossen van het probleem met het open differentieel zal de auto ook meer grip hebben en over verbeterde offroad capaciteiten beschikken.

Ook adviseren wij gebruik te maken van Royal Purple 75W90 max gear olie. Vanuit onze specialisatie op het vlak van differentiŽlen hebben wij de ervaring dat deze olie garant staat voor zo min mogelijk slijtage. Hoewel BMW adviseert dat de olie nooit vervangen hoeft te worden adviseren wij dit om de 25.000km te doen.

Klik hier om een offerte voor een sper differentieel of een revisie aan te vragen!

www.hardemanmotorsport.nl

E53 E70 E70 Facelift E71 E72 E83 E83 Facelift E84 F15 F25
550ix, xdrive, 335ix, 135ix
BMW, X5, X3, X1